BLVR&D Werksessie: Out of the white cube, out of the art cellars / Uit de witte doos, uit de kelders van de kunst
Bosch Parade |
Veel gevestigde kunstenaars presenteren zichzelf en hun werk bij voorkeur in galerie of museum. Voor hen een veilige plek waar alles om hun werk draait en waar dat optimaal tot zijn recht komt. Het selecte publiek komt er speciaal om dat werk in alle rust te bekijken. Daar is de kunstenaar zelf – na de opening – doorgaans niet meer bij.
Veel jonge kunstenaars presenteren zichzelf en hun werk het liefst in de ‘kelders’ van de kunst. De kunstenaarsruimten waar geëxperimenteerd kan worden en waar ze elkaar ontmoeten onder het genot van een pijpje bier en elkaar bevragen en bevestigen. En samen het kunstenaarsbestaan vieren.
Beiden onttrekken zich vrijwel geheel aan het zicht van het grote, brede publiek. Een grote groep mensen die in potentie geïnteresseerd is in kunst, maar de deur naar de presentatieplekken nooit binnenstapt. De drempel is te hoog en het oogt allemaal te chic en te afstandelijk, of de entree is juist te duister en de geur van kliekvorming te intens.
Door werk van deze ‘jonge honden’ en gevestigde kunstenaars te presenteren in de zeer toegankelijke setting van een optocht, ontsluit Bosch Parade voor hen de weg naar dat zeer brede publiek. En omgekeerd. Dat is van beide kanten soms best wennen.
Tijdens Boulevard geen optocht, maar wel een gesprek. Bosch Parade nodigt het publiek uit om te praten over hoe uitnodigend kunst is, en waarom wel of niet.