In 2021 is het exact vijftig jaar geleden dat de Poolse klaveciniste Elisabeth Chojnacka haar eerste album, ‘Clavecin 2000’, uitbracht. Een uitgelezen moment om eer te betonen aan deze opmerkelijke vrouw met een wonderlijk gevoel voor ritme. De Vlaamse choreograaf en danser Jan Martens geeft haar in een nieuwe solo de tijd en ruimte die haar toekomt. Elisabeth gets her way is een gedanst portret op diverse muziekstukken, van Nyman tot Ligeti, uitgevoerd door Chojnacka.
ELISABETH GETS HER WAY
Jan Martens/GRIP | BE
Groot golvend haar als een woeste waas boven haar hoofd, in zwart-wit zit ze met de ogen toegeknepen, in een eigen universum waar toetsen en tonen windrichting bepalen. Aan haar vingertoppen draagt ze een klavecimbel. We horen haar door haar brede oeuvre en zien haar over haar instrument gebogen op schokkerige, vergeelde beelden. En vanaf nu ervaren we haar ook gedanst. De nieuwe danssolo van en door Jan Martens is een portret van, en ode aan, de Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 - 2017), getalenteerd en gepassioneerd muzikante die klavecimbelmuziek terugbracht in de moderne muzikale wereld. Een documentaire dansvoorstelling met vuur, door Jan Martens, graag geziene maker op Boulevard.
Jan Martens is op 14 augustus om 16.00u gast in het Gesprek van de dag. Onderwerp is het klavecimbel en hun leermeesteressen.
Let op: Tijdens deze voorstelling wordt gebruikt gemaakt van stroboscopen. Indien je gevoelig bent voor licht, of last hebt van epilepsie, kan dit vervelend zijn. Houd hier rekening mee.
Let op: We raden het je aan zoveel mogelijk met de fiets te komen. Kom je liever toch met de auto? Dan zorgen wij ervoor dat je een parkeerkaart ontvangt.
'Niet alleen de energie en concentratie zijn intens, ook de vorm van de danssolo neigt naar het monumentale.'
- Theaterkrant'Elisabeth gets her way is een weergaloos portret van een grote muzikante.'
★★★★★ - De Volkskrant
Jan Martens bespeelt zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. En net zoals zij met enkele eeuwen aan muziekgeschiedenis in de vingers moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde, brengt Martens voor Elisabeth gets her way verschillende bewegingsstijlen samen. Jan danst hierbij op geheel eigen wijze: origineel en warmbloedig, met liefde voor de mens die hij portretteert en het verhaal waar hij de bezoekers in mee wil nemen.
Credits
choreografie en dans Jan Martens
sound engineer documentaire Yanna Soentjens
lichtontwerp Elke Verachtert
kostuumontwerp Cédric Charlier
video en muziek volledige lijst videofragmenten (© Archives INA) en muziekstukken: www.grip.house
outside eye Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers en Rudi Meulemans
technische leiding Michel Spang/Elke Verachtert
productie GRIP
internationale spreiding A Propic - Line Rousseau en Marion Gauvent
coproductie deSingel (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT (Limburg, BE) en Perpodium (BE)
residenties deSingel (Antwerpen, BE), Les Hivernales – CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis (Antwerpen, BE), ccBe (Antwerpen, BE), C-TAKT (Limburg, BE) en CN D – Centre national de la danse (Parijs, FR)
met de financiële steun van de Vlaamse Overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid en Cronos Invest
met dank aan INA - l'Institut National de l' Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre - Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels and Kinga Jaczewska