True Copy
BERLIN/HZT | BE
Bij hun inval op 6 mei 1994 snappen de gendarmes waarom het Franse landhuis van Geert Jan Jansen naar terpentijn ruikt. Ruim zestienhonderd werken vinden ze: van Dalí en Picasso tot Appel en Hockney. Twintig jaar lang heeft meestervervalser Jansen de kunstwereld weten te misleiden. Tot hij een fout maakte. Een echte. In de documentaire theatervoorstelling True Copy vertelt Geert Jan Jansen [1944] over zijn leven en werk. Zorgvuldig krabt hij het kunstsysteem kaal, dat op geldzucht, hypocrisie en snobisme leunt. “De enige die nooit erkenning krijgt, is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt”, verzucht Jansen. Met True Copy tart het Vlaamse gezelschap BERLIN onze goedgelovigheid. Want de charmante Jansen ademt thinner. Zijn bedwelmende verhaal raakt de kernvraag: willen we waarheid of een wondermooie leugen? Veel journalisten verbijten het antwoord, na een publiciteitsstunt van BERLIN in november 2018 – de geroofde Tête d’Arlequin van Picasso zou in Roemenië hervonden zijn. In 2017 toonde BERLIN op Boulevard de voorstelling Zvizdal, over het gelijknamige spookdorp bij Tsjernobyl. Berlin maakt ook een creatie voor een Block Box op het festivalplein.
Credits
Concept en regie: Bart Baele & Yves Degryse
Spel: Geert Jan Jansen
Coproductie: deSingel, le CENTQUATRE, Het Zuidelijk Toneel, Brighton Festival, C-TAKT, Theaterfestival Boulevard, PACT Zollverein
NRC: “Voor True Copy bedient BERLIN zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.” *****