Sunken Works
Ghaliah Conroy | NL/IE
In Sunken Works wijst Ghaliah Conroy naar de westerse blik op zwarte, vrouwelijke lichamen. Ze brengt ons onder andere naar de menselijke dierentuinen die tot de jaren ‘70 in Nederland en België plaatsvonden. Ghaliah gebruikt de dansvorm Krump, stem en beweging om te onderzoeken hoe deze lichamen zijn geobjectiveerd en geseksualiseerd.
In Sunken Works schakelt Ghaliah Conroy tussen zachte, vloeiende en meer rauwe en intense bewegingen. Ze gebruikt de dansvorm Krump als een middel om toegang te krijgen tot een zekere woede die ze voelt als gevolg van ervaringen met discriminatie en stereotypering.
Ze toont hoe de publieke vertoningen van zwarte lichamen in het verleden, onze relatie en perceptie hierop hebben beïnvloed. Zoals bij Sarah Baartman, een vrouw die gevangen werd genomen en aan duizenden mensen werd tentoongesteld vanwege haar lichaamstype. Hoe werkt dat door bij een zwarte danser en choreograaf op een podium, anno nu? Ghaliah gebruikt sterke beelden, bewegingen en stem om delen van haar lichaam uit elkaar te halen, terug te winnen en te helen. Sunken Works is een manier om te onderzoeken hoe verleden mede vormgeeft aan een westerse blik op zwarte vrouwen en hoe we ervan kunnen genezen.
Ghaliah Conroy is een opkomende dansmaker/performer geboren in Dublin. Ze komt uit een familie van kunstenaars en heeft een achtergrond in dans, muziek en theater die haar werk en creatieproces beïnvloedt. Half Iers en half Frans Guinees, opgegroeid in twee drastisch verschillende culturen, heeft haar een uniek perspectief gegeven dat haar echt gevormd heeft tot wie ze is als maker.
In de voorstelling Sunken Works van Ghaliah Conroy wordt gebruik gemaakt van stroboscopen.
Choreografie Ghaliah Conroy
Spel Ghaliah Conroy