Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch sluit haar 37ste editie (5 t/m 22 aug) vandaag opgelucht en blij af. Ondanks de pandemie kon het festival doorgang vinden, wat recht deed aan het motto ‘Hack the horizon’. Tijdens deze editie, die niet elf maar zestien dagen duurde, hebben we honderden kunstenaars, artiesten en sprekers een podium kunnen geven en konden bezoekers 120 verschillende voorstellingen en concerten zien op locatie, in de Bossche theaters of in het nieuwe, tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark.
Voor het festivalteam, de makers en alle partners was deze 37ste editie een langgerekte oefening in wendbaarheid. De veranderende inzichten en richtlijnen in de afgelopen maanden noodzaakten Boulevard om de programmering en productie voortdurend aan te passen. Nu overheerst de blijdschap: op ruim dertig locaties in en rond de stad stonden in totaal 120 voorstellingen en installaties. Daaronder waren 24 (Nederlandse) premières van gevestigde, nieuwe en terugkerende nationale en internationale namen. Twee collegafestivals die eerder vanwege corona sneuvelden, kwamen logeren op Boulevard: November Music en Festival Cement boden in totaal 15 voorstellingen en concerten.
Boulevard 2021 ontving 65.000 bezoekers die ruim 37.000 kaarten bestelden, waarmee het festival haar doelstellingen ruimschoots heeft behaald. Cijfers waar we bovendien trots op zijn in het licht van de pandemie, coronamaatregelen, het nieuwe tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark en het wisselvallige weer.
Talloze makers onderschreven in hun werk het festivalmotto ‘Hack the horizon’. Met dit jaarthema nodigde Boulevard zowel makers als publiek uit om de horizon open te breken. Oogmerk: onszelf opnieuw leren verhouden. Tot natuur en klimaat. Tot herkomst, zorg en gezondheid. Tot elkaar.
HOOGTEPUNTEN
Uit reacties van zowel pers als publiek valt op te maken dat het sterke programma is gewaardeerd. Enkele hoogtepunten: het eerlijke, hete en non-hetero-normatieve theaterduet Lady Chatterley’s lover van Florian Myjer [NL] en Lisa Verbelen [B]; het meedogenloze theaterconcert Pain Against Fear van Permanent Destruction [NL], de locatievoorstelling Born to Protest van choreograaf Joseph Toonga [GB], het avontuurlijke TussenTijdCapsule van Schippers&vanGucht [NL] in de Block Box, de queer-arts avond van het Bossche Trek iets leuks uit [NL], de swingende soul-avond van Steffen Morrisson in het BLVRD Theater en de (Nederlandse) premières van Songs for no one van Nastaran Razawi Khorasani [NL] en Save the last dance for me op het Parkpodium van Alessandro Sciarroni [IT].
ZUIDERPARK
Het negen voetbalvelden grote Zuiderpark bood de rust en de ruimte waarin het festival kon floreren. Uit reacties valt op te maken dat het publiek deze tijdelijke, groene festivallocatie waardeerde, mede door de grote variëteit aan podia zoals de kleurrijke Block Boxen, het door bomen omringde Parkpodium, het grote BLVRD Theater en de theatertenten Noord, Zuid, Oost en West. De weidsheid van het park vergemakkelijkte tevens de naleving van de coronamaatregelen. Het publiek kon gemakkelijk 1,5 meter afstand houden en op de terrassen kon met QR-codes besteld worden waardoor het aantal contactmomenten beperkt bleef.
Ontmoeting, verbinding en verdieping
Boulevard viert kunst, cultuur en ontmoetingen in, met, voor, om en in de stad. Onder de naam Lijn 73 waren er ook dit jaar ontmoetingen tussen festival, theatermakers, choreografen en bewoners. Samen met makers die een speciale betrokkenheid bij de stad hebben of willen ontwikkelen, zette Boulevard verbindingen op met communities uit de stad. MINOUX [NL] danste in een speciaal daarvoor ingerichte tent mét moeders over moederschap in Leer Me De Dans Van Je Moeder. Makers Jija Sohn en Keerthi Basavarajaiah gingen met hun Phantom Travels langs huizen van zorgverleners en zorgontvangers met een artistiek cadeau.
Theun Mosk, die eerder de drie kleurige Block Boxen voor Boulevard ontwierp, tekende dit jaar ook voor het ontwerp van de Dom. De Dom was zowel visueel als inhoudelijk de kroon op festivallocatie Zuiderpark. Op deze nieuwe plek voor ontmoeting en verdieping voerden we thematische gesprek met makers, (ervarings)deskundigen en publiek, waren voorleessessies voor kinderen en werkten we zestien dagen lang met uiteenlopende mensen en organisaties aan vraagstukken tussen kunst en samenleving. Zo ging de Brabantse nacht scene in gesprek over de huidige stand van het nachtleven, spraken we over de verhalen achter psychoses en werd in een werksessie de toegankelijkheid van Boulevard besproken door (ervarings)deskundigen.
Toegankelijkheid
Toegankelijkheid is een belangrijke pijler op Boulevard. Met een waaier van drempelverlagende acties zorgt het festival ervoor dat bezoekers met een beperking – fysiek of cognitief – maximaal kunnen deelnemen. Een kleine greep: gebarencafé; werksessies met belangenverenigingen en hun leden; voorstellingen met audiodescriptie; gebarentolken; de ingebruikname van een inclusieve picknicktafel die voor rolstoelhouders is ontworpen. Ook spande Boulevard zich in voor bezoekers met een kleine beurs. Er was veel gratis aanbod op met name het Parkpodium. Daarnaast bood Boulevard leden van de Quiet Community voorstellingsbezoeken, een lunch en een workshop.
BOULEVARD IN DE PERS
“Festival Boulevard is nog steeds brutaal en eigenzinnig, met een sterke programmering”
- Volkskrant“Theaterfestival Boulevard in Den Bosch leidt de toeschouwer naar onverwachte plekken in de stad, die een ideale partner blijken te zijn voor theater en dans.”
- NRC“Eén van de dingen die Boulevard zo bijzonder maken in het Nederlandse festivallandschap is de ruime aandacht voor Belgische voorstellingen. Waar de Nederlandse theaters steeds minder werk van over de zuidelijke landsgrenzen programmeren blijft Boulevard aan een groot aantal Belgische makers een podiumbieden.”
- Cultureel Persbureau“Dwars door, achter en voor het publiek. Verrassend en vermakelijk. Met allerlei instrumenten, met geroffel op hun blote basten, met veel vallen en opstaan. En met tot slot een luid applaus, gejoel en gefluit van de toeschouwers. Collectieve vreugde en opluchting alom: anders dan anders, dat kan zijn, maar het theaterfestival is er weer.”
- Brabants Dagblad