Kroon op veertig jaar Boulevard
Dana Kibbelaar, directeur-bestuurder van Theaterfestival Boulevard, heeft volop reden voor een afterparty. De terugkeer in de Bossche binnenstad, 37.000 verkochte tickets en uitstekend weer vormden de kroon op het veertigjarig jubileum. Een terug- en vooruitblik.
In ‘veertigste editie’ zit ‘veer’. Kreeg Boulevard 2024 vleugels?
Absoluut, want we vierden meer dan louter een jubileum. Sinds 2020 ontbraken we volledig of grotendeels op de Parade, vanwege de verbouwing van Theater aan de Parade. Nu vierden we de terugkeer naar de binnenstad. Een thuiskomst, die het team, de makers/gezelschappen en bezoekers ook zo ervaren hebben. Onze drie tussenjaren in het Zuiderpark waren zeer leerzaam. Maar met de terugkeer in de binnenstad bereiken we meer spontane passanten en dagjesmensen die we kennis kunnen laten maken met de podiumkunsten en sfeer van Boulevard.”
Nog een reden voor overwegend vreugde: de recent toegekende subsidies
Zeker, want het gaat om gegeven vertrouwen. Dat is veel waard. Maar er is ook opluchting. Het is geen vanzelfsprekendheid dat je meerjarenplannen worden gehonoreerd. We vinden het dan ook wrang voor alle gedupeerde partners van Boulevard.
De toekenningen op een rij? Van het Fonds Podiumkunsten [FPK] ontvangen we in de periode 2025-2028 voor elke festivaleditie een bijdrage. Uit de toelichting: “Theaterfestival Boulevard onderscheidt zich van andere grootschalige zomerfestivals. De commissie beoordeelt tevens de lokale inbedding als zeer goed.” Provincie Noord-Brabant is eveneens positief, maar vanwege een subsidieplafond valt het toegekende bedrag van voor de jaren 2025-2028 zorgelijk lager uit dan andere jaren.
Ook zijn we onverdeeld blij met de erkenning van de gemeente ’s-Hertogenbosch. De gemeente schaart Boulevard onder de zogenoemde Bossche Zeven, waartoe ook Theater aan de Parade, Verkadefabriek en Willem Twee behoren. Een stoere en moedige keuze, want in afwijking van de anderen heeft Boulevard geen eigen podium of opgelegde vaste kaders.
Zie je veranderingen in de publiekssamenstelling?
Ja, de laatste jaren komen geleidelijk meer jonge mensen op Boulevard af. Dat is bemoedigend. Bij een festival dat al veertig jaar bestaat, wil je enerzijds je oude publiek vasthouden – wat ons lukt – maar zet je extra in op aanwas van jonger publiek. Ik zie dat we daarin slagen, mede door programmatische keuzes als een stevige focus op jeugd- en familie voorstellingen, Dukebox x Cyper HQ, FOMO FATALE en de samenwerking met Fontys en Avans Hogescholen.
Al een To Do-lijstje voor editie 2025?
Ik wil onze partners – met name leveranciers – nog beter meenemen in het verhaal achter de keuzes die wij maken. Partnerschap reikt verder dan het financieel/economische vlak. Duurzaamheid speelt daar bijvoorbeeld een groeiende rol in. Afgelopen winter is het gouden Green Key- certificaat aan ons toegekend. Eervol, maar ook een aanmoediging om de lat nog hoger proberen te leggen.
De liefde van bezoekers voor theater op locatie zag je opnieuw bevestigd bij de voorstellingen van Het Houten Huis/Theater STAP op landgoed Bleijendijk, Laika/Froefroe in de IJzergieterij, Tijd van de Wolf op de Citadel en Corpo Máquina Society in de Catharinakerk. Boulevard heeft een lange traditie in locatietheater. Sinds 1985 hebben we op 265 plekken in en om de stad gespeeld. Maar striktere wet- en regelgeving in combinatie met spaarzamer aanbod van leeg vastgoed maakt het uitdagender. Toch willen we ons niet neerleggen bij wat allemaal niet kan; we blijven onderzoeken wat nog wel kan.
Op 1 september a.s. neemt Tessa Smeulers, met wie je de laatste drie jaar de kar trok, na vijftien jaar afscheid van Boulevard. Hoe verder?
Alle taken en verantwoordelijkheden zijn goed geborgd. Ik ben blij dat we Daniële Streep [o.a. Eurosonic Noorderslag en Oerol – red.] bereid hebben gevonden om als interim-directeur-bestuurder samen met mij aan de slag te gaan. De plannen voor 2025-2028 stonden al in de grondverf, vanaf nu krijgen ze kleur.
Interview: Eric Alink