Theaterfestival Boulevard telt dertig teamleden. Een van hen is Peggy Olislaegers. Zij opent de serie De kennismaking. Interim-directeur-bestuurder is ze. Met twee koppeltekens in één functie. Dat past bij Peggy Olislaegers, een uitgesproken verbinder. Op 1 juni nam ze de fakkel over van vertrekkend festivaldirecteur Viktorien van Hulst.
door: Eric Alink | Foto credit: Karin Jonkers
“Ik hoef geen reddende engel te spelen.”
Ze woont in Utrecht, maar kent de weg naar het zuiden zowat blindelings. Van 2010 tot 2016 was Peggy Olislaegers [1966] directeur van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht. Bovendien is ze al enkele jaren adviseur van de Boulevard. Een uniek festival, zegt ze. “Makers uit heel de wereld ervaren op Boulevard dat niet zij het publiek bij de voorstelling welkom heten, maar het publiek hen. Dat zit ’m in de hartelijkheid en gulheid van bezoekers. Zo’n houding is vrij zeldzaam.”
Oh, wacht. Rewind, voor wie Peggy niet kent: zij is een toonaangevende en zelfstandige dansdramaturg, die in heel Europa grensverleggende raad en daad biedt. Van 1989 tot 2006 maakte ze meer dan vijfendertig choreografieën, waaronder het bejubelde Twee broertjes dat op Boulevard 2003 stond. Haar oeuvre omvat ballet, hedendaagse dans en hiphop, maar vooral vervlechtingen van die genres. Tot de innovatieve Europese projecten die ze ontwikkelde, behoren Act Your Age en Performing Gender. Nog een internationale hink-stap-sprong: van 2015 tot 2019 was ze artistiek medewerker van Rambert, het nationale dansgezelschap van Groot-Brittannië. Sinds 2019 geeft ze extra vleugelkracht aan Het Nationale Ballet.
Boulevard is meervoud
Ze is een geboren verteller, laat woorden graag dansen. Over haar pas-de-deux met Boulevard: “Wat mij fascineert is de verankering van het festival in de stad en in mensen. Voor mij is Boulevard ook geen enkelvoud maar meervoud: het wordt door duizenden gedragen. Het festival is gemeenschappelijk bezit en aanraakbaar, geen abstractie voor een kleine groep kunstkenners.”
De leeftijd van het festival – de zevenendertigste editie staat op stapel – zorgt er ook voor dat het festival generaties beslaat, ziet Peggy: “De kinderen van bezoekers uit de vorige eeuw hebben de weg naar Boulevard leren kennen. Je ziet het ook in het team: de jongste is twintig, de oudste zeventig.” Wat haar sterk aanspreekt, is de aandacht waartoe Boulevard en de makers oproepen.
“Aandacht voor elkaar, voor mensen en verhalen die niet of minder zichtbaar zijn. Omdat ze niet op de voorgrond treden of buiten je vertrouwde wereld liggen. Boulevard viert ontmoetingen met het onbekende.”
Op drift
Deze zomer nodigt het festival nadrukkelijk uit tot vertragen. Peggy, die zelf zelden remvloeistof drinkt: “Meer dan anders zal Boulevard een plek zijn om te verstillen. Want er beweegt ontzettend veel in de wereld. Als alles op drift is, is een festival als anker heel plezierig. Niet alleen om op adem te komen, maar ook om stil te staan bij nieuwe ideeën over samenleven. Zeker het Zuiderpark [het groene festivalhart van 2021 – red] nodigt daartoe uit.”
Doucement, lentement. Dat spreekt ook uit de opdracht die de Raad van Toezicht van Boulevard aan Peggy heeft gegeven. “Er is gezegd: we gaan niet halsoverkop op zoek naar een nieuwe directeur. Geen copy/paste, eerst nadenken. Ik ga de komende maanden met uiteenlopende mensen gesprekken voeren. Thema: het toekomstig leiderschap dat Boulevard nodig heeft. Niets ligt vast, behalve de zekerheid dat het leiderschap bij de uitgezette festivalkoers zal passen.”
IJzersterk team
Haar eigen rol op Boulevard 2021? Ze wil het team bijstaan in het vormgeven van het festival, zegt ze. Weliswaar zijn de centrale locatie en het directeurschap nieuw, maar Peggy blijft er kalm onder.
“Boulevard heeft een ijzersterk team. Zij vormen het hart. Ik hoef niet de reddende engel of la grande dame te spelen. In dit team is het dna van het festival geborgd.”
De tips van Peggy
Marta & Kim
Waar Peggy naar uitkijkt deze zomer? Het werk van het Nederlands/Noors duo Marta & Kim. "Ik ben zo benieuwd naar de voorstelling FASE! Want het werk van Marta en Kim is altijd verrassend. Omdat ze kracht en kwetsbaarheid, en dans en circus vermengen. Samen zetten ze een bewegingsspel neer als het leven zelf. Ze tasten grenzen af en lijken soms het gevaar te zoeken, maar tonen ons ook hoe geborgenheid eruit kan zien. En hoe fijn het is je veilig te voelen in de armen van een ander."
Gioia Live
Een andere voorstelling die Peggy niet wil missen is Gioia Live. "Ik volg het werk van Liat al jaren, en altijd weet ze me te raken. Ik zie er naar uit om Gioia op het podium te zien, en ben benieuwd naar haar levenslessen. Ik weet dat Gioia van dansen houdt en ben benieuwd hoe haar verhaal aangevuld zal worden door Mara, een danseres die nergens bang voor is. Ik vermoed dat het duet me zacht zal maken van binnen, en tegelijkertijd een schop onder de kont zal geven…"
Donna Chittick
“Een voorstelling die me dierbaar is en ik zeker aanraad, is Together van Donna Chittick. Donna is een choreograaf die de – vaak op mannenlichamen ontstane – hiphopstijlen proeft, aanvult of van commentaar voorziet. Haar energieke en scherpe dans neemt de vrouw en het vrouwenlichaam serieus. Voor mij gaat Together over verbondenheid: samen sta je sterk, omdat je kwetsbaar kunt zijn, en gesteund wordt door de rest.”