Sinds 1989 is handelen met voorkennis strafbaar. Nou ja, op de effectenbeurzen. In de culturele wereld mag het. Vertrekkend festivaldirecteur Viktorien van Hulst fluistert drie namen in van makers en voorstellingen die je absoluut moét zien. Vanaf 1 juni is Viktorien niet langer directeur van Theaterfestival Boulevard. Maar haar handtekening onder de programmering van editie 2021 is onmiskenbaar. “Had ik de Blockboxen al genoemd? Moet je ook heen.”
door: Eric Alink | Foto credit: Karin Jonkers
Joseph Toonga
Waar Viktorien sterk naar uitkijkt, is het bewegingsvuurwerk van de Londense hiphop-choreograaf Joseph Toonga. Zijn danstheaterstukken Born to Manifest en Born to Protest maken deel uit van een trilogie. Onder de vlag van Just Us Dance Theater drukken jonge zwarte Britse mannen hun levensverhaal en straatstrijd uit. Opzwepend, kwetsbaar en eerlijk.
“Het is relevant, urgent en actueel werk van Just Us Dance. Ze maken gebruik van diepgewortelde stereotypen en aannames over zwarte mannen. Born to Manifest is een intiem en poëtisch duet op het podium in de Brabanthallen, Born to Protest is een uitgesproken groepsstuk op een buitenlocatie. Toonga’s werk gaat over brotherhood en de steun die mensen elkaar geven in een omgeving waarin dat niet vanzelfsprekend lijkt.”
Nastaran Razawi Khorasani
Nog een tip: de performance Songs for no one [première] van de Iraans-Nederlandse theatermaker Nastaran Razawi Khorasani. Zij toont de voor ons verborgen samenleving van jongeren in Iran. Met twee van hen – een jongen en een meisje – gaat Nastaran tijdens de voorstelling in gesprek over hun leven en dat van haarzelf. Wat betekent vrijheid?
“Het is een dapper, ambitieus en noodzakelijk project. Wat mij raakt, is dat Nastaran zegt: ‘Ik heb een podium, en ervaar dat als een enorme verantwoordelijkheid. Dat wil ik delen met mensen die voor velen onzichtbaar zijn.’ De voorstelling is in het Farsi, maar er wordt een Nederlandse vertaling geprojecteerd.”
Blockboxen
Als laatste tip noemt Viktorien de Blockboxen. De drie grote geometrische objecten die Theun Mosk in 2018 voor Boulevard ontwierp – een zwarte halve cirkel, roze kubus en gele driehoek – doen dienst als theater-, dans en performanceruimtes. Drie makers zijn uitgenodigd om speciaal voor deze Blockboxen een voorstelling te maken.
“Francesca Lazzeri laat zich inspireren door de Japanse duizendknoop, een invasieve exoot. Haar installatie gaat over de verhouding tussen mens en natuur. Liesbet Swings en Theater Artemis openen het Zelfloket, waar deskundigen fenomenale hulp bieden om zicht op je identiteit te krijgen. Tot slot ontwikkelen Schippers&VanGucht een parcours dat je alleen onder begeleiding van een kind mag afleggen.”
Op 1 juli begint Viktorien in haar nieuwe functie als directeur van het Fonds Podiumkunsten in Den Haag. Maar ze zal regelmatig op Boulevard zijn, verzekert ze. “Sowieso blijf ik in Den Bosch wonen.”