Come Together
Kom samen! Het was de uitnodiging en de oproep van Theaterfestival Boulevard 2022 (4 t/m 14 augustus). Daaraan werd massaal en genereus gehoor gegeven door een duidelijk verjongende bezoekersgroep. Het Zuiderpark met de drukbezochte drijvende bar als stralend middelpunt wás die gedroomde en open ontmoetingsplek. Makers toonden de noodzaak om samen te komen: een wereld in stevige verwarring, waarbij ze met het publiek zochten naar heling, troost, plezier en gezamenlijkheid.
Theaterfestival Boulevard sloot vandaag een zonovergoten 38e editie van het elfdaagse festival af. De hitte van de laatste festivaldagen zorgde voor minder publiek in de middag. Zodra de temperatuur iets zakte, steeg het aantal bezoekers meteen en fors. Het bracht zinderende zomeravonden in het park. Na de uitzonderlijke edities in 2020 en 2021 heeft ’s-Hertogenbosch haar Boulevard terug. Het festivalhart stond in het Zuiderpark én we keerden terug op de Parade. Ook stonden makers op bijzondere locaties en in de theaters.
Boulevard 2022 ontving 80.000 bezoekers. De voorstellingen en concerten in het Zuiderpark, in het BLVRD Theater aan de Parade en op de verschillende locaties werden werden goed bezocht. We konden 38.000 bezoeken registreren. Ten opzichte van de extra lange ‘anderhalve meter-editie’ van vorig jaar zien we een lichte stijging in de cijfers.
Right Now!
Het festival opende op donderdag 4 augustus met een wereldpremière van Born To Exist van de Britse choreograaf Joseph Toonga. Met grote kunst en diepe maatschappelijke urgentie beroerde Toonga het publiek. Het bleek een voorbode van wat zou komen; een zeer betrokken generatie makers die belang hecht aan de relatie met hun publieken. Tijdens het festival vonden 20 (Nederlandse) premières van gevestigde, nieuwe en terugkerende nationale en internationale kunstenaars plaats. We strekten ons tweemaal uit in de nacht met ons FOMO FATALE programma waarin eigenzinnige dj’s het Bossche nachtleven lieten bruisen. Ook dit jaar werkte Boulevard weer intensiever samen met makers en bewoners uit de stad. Er vond een kennisuitwisseling plaats rond vakmanschap tussen lokale dansmakers van de de Bossche hiphopcrew Cypher HQ, urban huis Dukebox en (inter)nationale choreografen van het festival. In de Dom (de bolvormige tent in het Zuiderpark) kon worden gereflecteerd, gesproken en gewerkt in vele programma’s en werksessies.
Iedereen is welkom
Boulevard bereikte deze editie een jonger publiek, dat gretig voorstellingen bezocht in het Zuiderpark en op de late avond te vinden was in het BLVRD Theater aan de Parade. We werkten in de haarvaten van de stad met choreograaf Guilherme Miotto, die kinderen uit ‘s-Hertogenbosch West uitnodigde met zijn team van voetballers, dansers en muzikanten te werken en spelen in de Brede Bossche School De Kruiskamp. En we maakten ons festivalterrein toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking. We bouwden 28 rolstoel hellingen en legden 640 vierkante meter rolstoeltoegankelijke vlonders. De afstand tussen park en pendelbus werd overbrugd door een golfkar voor mensen die slecht ter been zijn. We ondersteunden de toegankelijkheid van de voorstellingen met audiodescriptie, gebarentolken en/of schrijftolken en organiseerden het Gebarencafé zaterdag 13 augustus.
Via Geef een Toegift zijn er 350 kaartjes gedoneerd door onze bezoekers voor mensen die in armoede leven. Hierdoor konden we een flink aantal mensen blij maken, zoals bewoners van de COA’s in ’s-Hertogenbosch en leden van de Quiet Community, Vanzelfsprekend?! Jonge mantelzorgers en de Culturele Buurtfamilie.
Zij zagen het ook
Uit reacties van zowel pers als publiek valt op te maken dat het programma is gewaardeerd. Enkele hoogtepunten: BERLIN – The Making of Berlin, Schweigman& en Dox - Eros, Dries Verhoeven – The Narcosexuals, Circumstances/ Piet van Dycke - Exit, Gavin Viano – Able to Fuck Love, ELMER – Nothing Ontploffing, Corpo Máquina Society – Football meets Dance, TREK IETS LEUKS UIT – Qlub Boulevard , New Cool Collective -YUNIKōN , Dolfijntjes – Petit Requiem, Bo Tarenskeen - Het Indisch Interieur, Lost Dog/ Ben Duke – A Tale of Two Cities en de eerste bijeenkomst van Wi Eygi Fasi
“De programmering is uitermate gevarieerd: van interactief jeugdtheater tot maatschappelijk geengageerde Streetdance, van teksttoneel tot acrobatiek (…) Dat klinkt vrijblijvend maar dat is het niet. ” [Volkskrant].
“Er is geen ontkomen aan de honderden banieren die in ’s-Hertogenbosch wapperen. Ze maken duidelijk dat Theaterfestival Boulevard weer in volle glorie is neergestreken in de Brabantse hoofdstad.” [Theaterkrant]
“Publiek van 2 tot 80, een festivalterrein waar je gewoon overheen kunt banjeren zonder kaartje. Sterker: een festivalterrein waar je ook op een buitenpodium naar acrobatiek en dans kunt kijken zonder kaartje! Ik zag mensen hun hondje uitlaten en even kijken of er nog iets leuks was, ik hoorde mensen met een festivalkrant in de hand hun schema maken. Er was geen gedoe met muntjes of lange rijen voor vieze wc’s, kortom: een gedroomde festivallocatie.” [Cultureel Persbureau]