Het opvallende affiche van Boulevard 2022 is van zijn hand. Ontmoeting met de Bossche illustrator en kunstenaar Rogier Roeters: "Ik verdwijn in het maken."
Een terras in Den Bosch. Hij oogt relaxed. Toch doet hij regelmatig aan een perpetuum mobile denken. Dat is een denkbeeldig apparaat dat – eenmaal in beweging – uit zichzelf blijft bewegen. Eeuwig, want het voedt zich met zijn eigen energie. Al duizenden jaren proberen knappe koppen zo'n apparaat te knutselen. Tot nu toe is het faliekant mislukt. Een tip, aan al die fysici: onderzoek Rogier Roeters. Als je kunt doorgronden hoe hij functioneert, heb je de blauwdruk voor een perpetuum mobile in handen.
Dat zit zo. Zijn onrust levert grenzeloze dadendrang op. "Had ik als kind al. Ik bijt me graag vast in zaken, tot aan het obsessieve toe." Als hij in zijn studio werkt, kan zijn bij vlagen maniakale werklust dertig tekeningen per uur opleveren. Psjiiieuw, flash, zoefff. Vooruit, zijn beknopte biografie met dezelfde vaart: geboren en getogen in Vught; een Molukse vader die opgroeide in Kamp Lunetten; voetbalgek – hij schopte het tot het jeugdelftal van Willem II – en liefhebber van muziek, film en ijsbaden. Studies? De vooropleiding Fashion Academy, waar hij zich al halverwege uit lostornde, Kunstacademie Den Bosch en het Sandberg Instituut, de masteropleiding van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.
Daarnaast is hij begaafd goochelaar. Vooral verdwijnkunst, zoals die van theatermaker Jakop Ahlbom, spreekt hem aan. "Zelf verdwijn ik in het maken. Hoe dat werkt? Ik overprikkel mezelf, laat alles ongefilterd binnenkomen. Met koptelefoon op, in m'n studio. Dan geef ik me over aan wat zich aandient. Roezig, maar tegelijkertijd helder." Een kunstenaar is voor hem slechts een instrument, in handen van het onzichtbare en onzegbare. Nee, hij slaat er geen kruisteken bij. Maar de control freak in hem – "want dat ben ik" – gelooft absoluut in overgave. Kwestie van vertrouwen: "Vroeger was ik de ceo van m'n eigen angsten. Dat probeer ik los te laten. Als je de hele tijd strijd levert, vecht je vooral tegen jezelf."
Instagram
Zijn bekendheid dankt hij met name aan Instagram, waar hij veel tekeningen post. Ooit had ie tachtig volgers, nu 121.000. Trefwoorden die als pimpernelblauwtjes boven zijn werk fladderen: snel, vrolijk, kinderlijk, licht-absurdistisch en cynisch. Kleurig bovenal, dankzij een waaier aan verfstiften. Vrijwel altijd combineert hij zijn tekeningen met catchy teksten, zoals 'Zestien oproepen gemist van lelijke mensen' of 'Ik doe er to do list.' "Toch voel ik me niet verwant met Kamagurka of Gummbah”, zegt hij. "Nee, ook niet met Vaandrager of Gubbels. Eerder Met John Körmeling [maker van onder meer Draaiend Huis in Tilburg – red.]."
Terugkerende thema's in zijn werk zijn seks, erotiek, twijfel, schaamte, angst en ego. Zelden neemt Rogier de actualiteit op de korrel. "Een cartoon over Schiphol of over boeren in opstand is over een half jaar niet meer interessant. Alles gaat voorbij. Bovendien kan ik me niet achter één standpunt scharen. Ik zie altijd te veel perspectieven – ik ben een beetje Zwitserland. Tijdloze thema's boeien me meer: de menselijke psyche, kindstukken die in beweging komen, verdriet, driften. Da's wel een parallel met theater: ook daar gaat het over de eeuwige struikelingen van de mens."
Mixer
Voor Boulevard 2022 ontwierp hij het affiche 'I can't stop'. Het lijkt een autobiografisch zinnetje: laughing, crying, visiting the playground. Leve de overprikkeling, op z'n Roeters. Toch is hij niet wars van rust. "Ik ben al van Amsterdam naar Den Bosch verhuisd. In Brabant ben ik op m'n gemak. De volgende stap is Sint-Michielsgestel. Nog meer rust." Maar eerst de Boulevard. Hij komt er al jaren. Sterker nog: in 2009 leerde hij zijn Engelse vriendin Samantha op het festival kennen. "Ik zat er een frietje te eten. Zij kwam langslopen. That's how it started."
Al maakt hij zich zorgen om de wereld, toch zinkt hij niet weg in zwaarmoedigheid. "Ik vind het leven leuk, vooral de onvoorspelbaarheid." Veelzeggend is een mixer die hij ooit tekende. Op het apparaat staat 'Het leven'. De twee tollende gardes bestaan uit twee zwermen woordjes, respectievelijk 'ik' en 'jij'. Mixen ze on high speed tegen elkaar in of harmonieus synchroon? Zoek het lekker zelf uit, de komende elf dagen. Rogier is van het aan/uit-knopje, niet van de handleidingen. Modus augustus 2022: aan.
Het Boulevard-affiche 2022 is te koop bij Tickets & Info. Zie ook @rogierroeters op Instagram en www.rogierroeters.nl
Tekst: Eric Alink
Foto: Karin Jonkers