Programma
angst;controle;overgave
Block Box: IF YOU SSST WHY WILL
Miet Warlop | Block Box: Kubus3D-geluid;op reis;
Block Box: Box Project
BERLIN | Block Box: Prisma
Monsters zijn altijd de sjaak. Iedereen rent angstig van ze weg of probeert ze onverschrokken te verslaan. Monsters moeten zich altijd verstoppen. In een kast, onder een bed, in een grot of midden in een doolhof. Maar deze zomer is er een monster dat zich niet verstopt: de Minotaurus staat midden op het festivalplein aan De Parade. Als half stier half mens, weet ook hij niet beter dan dat iedereen bang voor hem is. Als jij zijn staart durft te volgen en je angst te overwinnen zal je zien dat hij liever geknuffeld dan bestreden wordt.
Geïnspireerd op de mythe van de Minotaurus presenteert Brei een reusachtig monster van wol. Op zijn schoot wordt regelmatig het verhaal van de Minotaurus, speciaal bewerkt voor kinderen, voorgelezen.
Kom het monster knuffelen tussen 13.00 en 19.00u.
Op de vrijdagen, zaterdagen en zondagen van het festival wordt er om 13.15u op de schoot van de Minotaurus voorgelezen uit monsterlijke boeken van boekwinkel Adr. Heinen.
Dagelijks tussen 14.00 tot 18.00u maak je in het Kinderkafé je eigen monster onder begeleiding van ervaren breiers! Daar kun je ook doorlopend monsters tekenen.
Knuffelen: 1 t/m zo 11 aug, tussen 13.00 en 19.00u
Voorlezen: 2, 3, 4 en 9, 10 en 11 aug om 13.00u
Monsters tekenen in het Kinderkafé: 1 t/m 11 aug tussen 13.00 en 19.00u
Monsters makenin het Kinderkafé: 1 t/m 11 aug, van 14.00 tot 18.00u
Brei wordt gevormd door een grote groep breiende dames.
Concept, creatie en uitvoering: Anne Maike Mertens, Bibi Trompetter, Carmen Schabracq en Malou de Roy van Zuydewijn (voorleesboek). Illustraties: groep 5A van basisschool de Kleine Kapitein. Deze installatie wordt gecoproduceerd door Stip en Festival Boulevard. Met dank aan Wolplein. Pr beeld: Carmen Schabracq.
Minotaurus
BREI | Festivalplein/ ParadeBestuur Vrienden
Medewerker | Theater aan de Parade/ PleinzaalExtra dans
Sharon Wesseling | Babel/ PleitzaalExtra dans
Lindsay Fransen | Babel/ PleitzaalFontys Entreeprijs
Entreeprijs 2 | Muzerije/ PleitzaalOpening Gasten
Opening Gasten | Theater aan de Parade/ PleinzaalTheater aan de Parade
Theater aan de Parade | Theater aan de Parade/ PleinzaalGastvrijheid
Team | Theater aan de Parade/ PleinzaalRaad van Toezicht
Raad van Toezicht | Theater aan de Parade/ Pleinzaal
Boulevard is altijd op zoek naar nieuw talent. Samen met Fontys Hogeschool voor de Kunsten [FHK] hebben we de Fontys Entreeprijs in het leven geroepen: een wedstrijd voor de beste afstudeerders. Zij laten hun voorstelling bij Babel [voorheen Muzerije] zien.
Een beroepsjury beoordeelt alle voorstellingen. Zij kent in twee categorieën een Entreeprijs toe: de eerste voor afgestudeerde uitvoerende kunstenaars, de tweede voor afgestudeerde kunstvakdocenten. Prijsuitreiking: zo 11 aug van 14.00 tot 15.00 uur in Babel. Gratis toegang.
Onder de noemer Studenten in de Etalage is tijdens Boulevard werk van studenten uit andere jaarlagen te zien. Dagelijks om 20.30u in Babel. Gratis toegang.
Fontys Entreeprijs
Entreeprijs | Muzerije/ HofzaalJosephkwartier
Tickets & Info | Website GidoFestivalplein
Tickets & Info | Website GidoPromomedewerkers
Marketing & Communicatie | Website Gido
Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch biedt een opleiding Communicatie en Media Design [CMD]. Op uitnodiging van Boulevard werkten 150 studenten van CMD aan een interactieve installatie die op het festivalthema You Are Here is geïnspireerd. Het meest interessante eindresultaat is in het Josephkwartier te zien.
Interactieve installatie
Studenten Avans CMD | Josephkwartier/ Tuin
Het is feest voor de zintuigen in Het Inkt Atelier in de binnentuin van het Josephkwartier. Onder de bezielde leiding van tekenaar en graficus Judith Rosema kunnen kinderen in deze workshop volop met inkt, papier en rubberstempels aan de slag.
Geschikt voor alle leeftijden.
Credits
Concept en uitvoering: Judith Rosema
Het Inkt Atelier: workshop voor kinderen
Judith Rosema | Josephkwartier/ Tuinwij | zij ;verschillen
Block Box: Broken Glass
Backbone/ Alida Dors | Block Box: Halve Bol
Na vijfhonderd een-op-een-concerten in haar verbouwde Volkswagenbusje waagt singer-songwriter Eva van Pelt zich weer aan groter publiek. In haar concert HIER daagt ze je uit tot kwetsbaarheid en contact. Of je dat ook wil, is aan jou. Niets moet. Er is ook geen bedoeling. Eva zingt in het Nederlands over eenzaamheid, verbinding en het grote verlangen de ander echt te kennen. Misschien zingt ze wel alleen voor jou.
Credits
Zang en gitaren: Eva van Pelt
Percussie: Koen Wijnen
HIER
Eva van Pelt | Festivalplein/ Parade
Welkom in de besloten behandelkamer van de Bach Kliniek, waar een musicus – violist, cellist, klavecinist, pianist, organist of accordeonist – werk van Johann Sebastiaan Bach speelt. Alleen voor jou. Vooraf bepaal je zelf wat je uit dit een-op-een-concert wilt halen, bijvoorbeeld troost, moed of blijdschap.Bach Kliniek is een initiatief van Sounding Bodies, waarvan cellist Jacqueline Hamelink [1969] de grondlegger is.
Credits
Concept, regie en uitvoering: Jacqueline Hamelink
Muziek: Diederik van Wassenaer, Eilidh Martin, Goska Isphording, Jacqueline Hamelink, Laurens de Man, Maximiliano Ciaffi, Vincent van Amsterdam
Bach Kliniek
Sounding Bodies | Festivalplein/ Parade
Een schrijver heeft een zeldzame aandoening waardoor hij steeds slechter hoort. Hoe lang kan hij de muzikante die bij hem zit nog zuiver horen spelen? De schrijver is Lucas de Waard [1984], auteur van romans en musicals. De muzikante is singer-songwriter Iris Penning [1993]. Stil leven is muzikaal verteltheater met een autobiografische inslag, vervlochten met een hedendaags sprookje waarin elke grimmige moraal het aflegt tegen het happy end.
Credits
Tekst en spel: Lucas de Waard, Iris Penning
Muziek: Iris Penning
Stil leven
Lucas de Waard/ Iris Penning | Verzamelpunt: Tickets & Infogeestverruimend;drugstore;zonder recept;
Happiness
Dries Verhoeven | Locatie: Chiara Bersani
Ga maar zitten, aan dat kleine tafeltje. Doen die drie anderen ook. Tikje onwennig? Begrijpelijk, je vormt ook niet elke dag een gezelschap met onbekenden. Maar het komt allemaal goed, waarschijnlijk. Geef je maar over aan het script. Een script voor vier personen is een doe-het-zelf voorstelling voor vier toeschouwers, tekst, een platenspeler en een gloeilamp. Maker is Rob Smorenberg [1993], eerder te zien bij De Warme Winkel en Davy Pieters.
Deze voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 8 jaar.
Credits
Concept en uitvoering: Rob Smorenberg
Advies: Alexandra Broeder, Maurice Bogaer
Een script voor vier personen
Rob Smorenberg | Festivalplein/ Parade
Panda’s en bamboe: it’s a match. Josef Stiller en bamboe niet minder. De Duitse jongleur manipuleert zowel stokken als de aandacht van het publiek. De stok der stokken? Acht meter lang. En hij gaat jouw kant op vallen.
Responsive Round
Josef Stiller | Festivalplein/ PleinpodiumEHBO’ers;liefde;jodium;
M'n Lust en m'n Leven
Teun Smits i.s.m. De Veenfabriek | Festivalplein/ Paradewoordduel;kaliber 26;hier en nu;
What Sounds Like Boulevard
What Sound Like Now | Festivalplein/ Paradebreakdance;wilskracht;
REDO/ Heritage/ Quintessence
Shailesh Bahoran/IRC/Herrie The Robot | Festivalplein/ Parade-
Rolstoel met begeleider
turkije;dansinvloeden
Gönülden gelen
Rutkay Özpinar/ Korzo producties | Festivalplein/ Parade
Kan dat? Echte zelfbeminning in een maatschappij vol doeldenken en weinig lichaamsbewustzijn? De Amsterdamse journalist en theatermaker Gian van Grunsven [1985] biedt hulp.In haar theaterlezing Over komen onderzoekt ze onze eerste seksrelatie: die met onszelf. Gian duikt erop los: in de geschiedenis en de anatomie, onder de dekens bij masturbatiegoeroes en in haar lichaam zelf.
Credits
Research, tekst en voordracht: Gian van Grunsven
Coaching: Jantien Koenders
Met dank aan OF mede mogelijk gemaakt door: Lizzy Timmers, Celine Buren, Mail&Female en Fonds SOS.
Over komen - theaterlezing over zelfbeminning en een poging tot ont-spannen
Gian van Grunsven | Festivalplein/ Parade
Geen beginnen aan. Zoveel kan acteur en zanger Hanneke Last [1984] vertellen over het zetten van een eerste stap. Toch doet ze het. In BEGIN staat alles in het teken van starten en aanbreken. Omdat de energie zo lekker is, stelt Hanneke. Omdat het zo eng is. Omdat iedereen constant begint – en steeds weer. Een ode aan ontstaan, inclusief spoken word, haar hitsong Nee, veel ritmische muziek en filosofie – want is opnieuw beginnen wel of geen herhalen?
Credits
Tekst, concept en spel: Hanneke Last
Muziek: Leon Klaasse, Joel Groenewold, Roel Goedhart, Hanneke Last
BEGIN
Hanneke Last | Festivalplein/ Parade
Ze heten Mensen Zeggen Dingen, een naam die getuigt van waarnemingsvermogen. Zelf zeggen ze ook veel. Men noemt het sproëzie: oorschelpmooie teksten, waarin snoeiharde proza, poëzie, comedy, spoken word en andere woordvormige uitingen voorbijkomen. Mensen Zeggen Dingen is een landelijk rondtrekkende roedel jonge schrijvers en spoken-word-artiesten. Allen leven van de pen. Maar ook van applaus. Gaat lukken tijdens Boulevard.
Credits
Performers, niet in volgorde:
Isa Altink
Sandro van der Leeuw
Twan van Bragt
Lisette Ma Neza
Charley Ranzijn
Lev Avitan
Mahat Arab
Oscar Kocken
Cees de Beer
Nicole Kaandorp
Marco Martens
Marlon Penn
Vic Willems
Op die tour
Mensen Zeggen Dingen | Festivalplein/ Parade
Waar is Wally a.k.a. Waldo? De Nederlandse en Vlaamse performers Michiel Deprez [1989] en Ruben Mardulier [1993] bieden een geluidsvariant op die wereldwijde vraag. In het grappige, sentimentele en bij vlagen angstaanjagende Oord #plein krijgt de bezoeker een koptelefoon op. Die speelt muziek voor een bepaald persoon of element in de omgeving. Voor wie of wat? Ga op pad. Dj Nikki Nordmann selecteert de muziek.
Deze voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 8 jaar.
Credits
Concept en creatie: Michiel Deprez en Ruben Mardulier
Dj: Nikki Nordmann
Coproductie: Flanders State of the Arts, Circuscentrum Vlaanderen
Voorstelling in het kader van PLAN Talentontwikkeling Brabant
OORD #plein
Mardulier & Deprez | Festivalplein/ Paradeuitvalsbasis;bouwen;actiegroep
Dit is het Clubhuis van Theater Artemis | 4-12
Theater Artemis | Josephkwartier/ Tuin
In een tv-studio vechten drie volwassen presentatoren om aandacht. Elk van hen wil de enige microfoon die er is. Nee, loslaten jij! Alle aandacht is voor mij! Met list, bedrog en camouflagetechnieken troeven ze elkaar af, waarbij de winnaar van nu over drie seconden verliezer kan zijn. Extra charme biedt het vernuftige decor. Het blijkt een uitmuntende verstopplek, die ook klassieke misverstanden uitlokt. PAK’M is een fysieke achtervolgings-voorstelling in de geest van Tom en Jerry, De Dikke en de Dunne, Road Runner en Bugs Bunny – maar dan op Duplo-niveau. Makers zijn regisseur René Geerlings en componist Wim Conradi. Eerder leidde hun samenwerking tot de peutertheaterhit AaiPet. BonteHond, dat op Boulevard 2018 de muziektheatervoorstelling IK speelde, grijpt met PAK’M jong en oud. Niet alleen kinderen vanaf drie, maar iedereen die – openlijk of heimelijk – nog altijd graag verstoppertje speelt. Buut vrij tijdens Boulevard!
Credits
Regie: René Geerlings
Medemaker en soundtrack: Wim Conradi
Spel: Milan Boele van Hensbroek, Dionisio Matias, Linda Zijl
PAK 'M | 3+
BonteHond | Festivalplein/ BLVRD Theater
De feestelijke opening van Theater Boulevard voor publiek is op donderdag 1 augustus, van 15.45u - 16.00u uur op het festivalplein aan de Parade. Met daarna meteen een act op het pleinpodium: vanaf 16.00u zwenkt en zwiert de levende tuimelaar van Cie Mauvais Coton, hoog in de lucht! Bovenal geniet hij van zijn onvaste leven en daagt hij het publiek uit.
Wees welkom en vier met ons!
De voorstelling Culbuto is geschikt voor alle leeftijden.
Publieksopening Theaterfestival Boulevard 2019
Theaterfestival Boulevard | Festivalplein/ Pleinpodium
Feestelijke publieksopening van Boulevard 2019 op donderdag 1 aug 16.00u! De wereld is chronisch instabiel. De levende tuimelaar van Cie Mauvais Coton ook. Hij zwenkt en zwiert, hoog in de lucht. Bovenal geniet hij van zijn onvaste leven en daagt hij het publiek uit.
Deze voorstelling is geschikt voor alle leeftijden.
Credits
Coproductie: La Cascade, Les Quinconces, Département de l'Ardeche
Culbuto
Cie Mauvais Coton | Festivalplein/ Pleinpodium
Aan voorspelbaarheid heeft de Braziliaans-Nederlandse choreograaf Guilherme Miotto [1979] een verrukkelijke hekel. De danstaal brak hij open met onder meer Rise Up en .Ball, solo’s voor respectievelijk Menno van Gorp [wereldkampioen breakdance] en Nasser El Jackson [wereldkampioen ground-moves]. In 2015 won hij de André Gingras Award, de prijs voor choreografen die artistieke risico’s durven te nemen. Ook zijn nieuwe danssolo tart grenzen, zowel van dans als zwaartekracht. Pole maakt hij voor Yvonne Smink [1990], voormalig Nederlands kampioen Paaldansen. Van oorsprong komt ze uit de klimwandwereld. Haar techniek verweeft ze met Chinese pole en hedendaagse dans. Pole is goudeerlijk, risicovol en onvoorwaardelijk, zonder breekbaarheid te verliezen.
Credits
Choreografie: Guilherme Miotto
Dans: Yvonne Smink
Preview: Pole
Guilherme Miotto/ Corpo Màquina | Josephkwartier/ Artemis Studio
Tinder, Grindr of Parship: uiteindelijk is dans the guide naar een liefdespartner, bewijst Romeo Romeo Romeo. In deze funky dansvoorstelling gaat de van oorsprong New Yorkse choreograaf Joshua Monten [1975] met drie anderen op zoek naar Julia.
Credits
Choreography: Joshua Monten
Dance: Konstantinos Kranidiotis, Joshua Monten, Noa Van Tichel, Jack Wignall
Costumes: Catherine Voeffray
Romeo Romeo Romeo
Joshua Monten | Festivalplein/ PleinpodiumYou Are Here;homo sapiens;levensdrift;
Animal Triste
Mélanie Demers/ MAYDAY | Azijnfabriek
Zangeres Eva Vanduren, acteurs en poppen laten de Kleine Prins horen. Met opera-aria’s, impressionistische liederen, elfde-eeuws werk en klassiek geïnterpreteerde jazz.
Credits
Concept: Eva Vanduren
Regie: Dimitri Duquennoy
Spel: Eva Vanduren en Gertjan Put
Poppenspel: Thaïs Scholiers
Muzikanten: Jeroen Follon
Poppen: Theater Froefroe
Tekst: gebruikmaking van roman De Kleine Prins van Antoine de Saint-Exupéry en Nachthemel van Roel Adam
Een tamme roos | 12+
Eva Vanduren | Babel/ Hofzaal
Een schrijver heeft een zeldzame aandoening waardoor hij steeds slechter hoort. Hoe lang kan hij de muzikante die bij hem zit nog zuiver horen spelen? De schrijver is Lucas de Waard [1984], auteur van romans en musicals. De muzikante is singer-songwriter Iris Penning [1993]. Stil leven is muzikaal verteltheater met een autobiografische inslag, vervlochten met een hedendaags sprookje waarin elke grimmige moraal het aflegt tegen het happy end.
Credits
Tekst en spel: Lucas de Waard, Iris Penning
Muziek: Iris Penning
Stil leven (met gebarentolk)
Lucas de Waard/ Iris Penning | Verzamelpunt: Tickets & Infoleven en dood;vervreemding;Les Mybalés;
De Living
NTGent/ Ersan Mondtag | Theater aan de Parade/ Grote ZaalHet oog van de stad;1629;Zwanenbroeders;
Broeders - De val van Den Bosch
Alexander de Bruijn | OrionpadYou Are Here;NL | TR;identiteit;
Citizen K.
Trouble Man/ Het Nationale Theater | Festivalplein/ BLVRD Theater
Naast de afstudeervoorstellingen zijn er dagelijks om 20.30 uur korte presentaties te zien van de opleidingen (klassiek)muziektheater, dans, muziekeducatie, theater en Master of Music op de zolder van Babel.
1 aug - Hanna van Rooijen | kamermuziek
2 aug - Evelien van der Ham | muziektheater klassiek
3 aug - Lucas de Vroe | dans
4 aug - Glenn de Roo | muziek
5 aug - Xavier Geerman | muziek/dans
6 aug - Anouk Vrakking | rockacademie
7 aug - Hanna-Lina Hutzfeldt | dans
8 aug - Rachelle van Westerop & Lou van der Graff | theater
9 aug - Samara van den Boogert | theater
10 aug - Leonie Kuhlmann | theater/dans/muziek
Studenten in de Etalage
Fontys | Babel/ Zolder, Backstage-
Geleidehond welkom
Elke val is een fysieke deur naar het onbekende. Dat toont deze choreografie voor twee dansers en een ruimtelijke installatie. Een speelse dialoog tussen balans en onzekerheid.
Credits
Choreografie en regie: Marta Wörner
Spel: Noemi Calzavara enŞiva Canbazoğlu
Falling in. Notes on body, space and matter
Marta Wörner | Babel/ Pleitzaal
Elke avond om 23.00 uur een kort sterrenconcertje van muzikale talenten onder de theatermakers, muzikanten, technici en medewerkers van Boulevard 2019.
De Nachtsessies
Diverse muzikanten | Josephkwartier/ Tuin
Vijfkoppige Bossche band uit 2018. Grondlegger: zanger/gitarist Sven Myren. Inspiratiebronnen: o.a. James Brown, Lenny Kravitz, Kool and the Gang en The Black Crowes.
Sonny Ragg
Sonny Ragg | Festivalplein/ BLVRD TheaterKIJK VOOR HET PROGRAMMA VAN DE WERKSESSIES ONDERAAN DE PAGINA
BLVR&D
Onderzoek & ontwikkeling | Theater aan de Parade/ Foyer
Wolken zijn altijd waar. Ze liegen nooit over wat ze zijn. Heel knap zijn ze ook. Je hoort ze niet en iedereen kan ze zien. Ze veranderen telkens van vorm. Zo is elke wolk nieuw. Maar liefst tien dagen werken we aan wolken. We maken ze in onze werkplaats op het festivalplein. Een groot of klein exemplaar? Wat je wil. Maak jij met ons mee? Geef jouw kijk op een wolk. Gratis voor iedereen vanaf 2 jaar.
Dit is ook een wolk
Atelier van Boom | Festivalplein/ Parade
Van vrijdag 2 tot en met zondag 11 augustus lezen verschillende acteurs van 13.30-14.00 uur voor uit proza of poëzie die kunstenaars op Boulevard 2019 heeft geïnspireerd bij het maken van hun voorstelling. Het beëzelsoorde jeugdboek van Liz Aggiss. Het lievelingsgedicht van Omar Rajeh. Het favoriete feministische naslagwerk van Julie Cafmeyer. Of de farmaceutische bijbel van Dries Verhoeven: schuif aan en luister. Vrij toegankelijk!
Credits
In samenwerking met: Boekhandel Adr. Heinen
De voorlezers zijn:
Vincent Brons op 2, 3 en 4 augustus
Valentijn Dhaenens op 5 en 6 augustus
Simon Boer op 7, 8 en 9 augustus
Marte Boneschansker op 10 en 11 augustus
De Voorleessessies
Diverse acteurs | Josephkwartier/ Tuin
Ludo & Arsène is een acrobatisch en schrikbarend impulsief duo dat zich over het festivalplein verplaatst. Ze zijn op weg naar een belangrijke opdracht, maar worden voortdurend door bezoekers afgeleid. Hinderlijk!
Deze voorstelling is geschikt voor alle leeftijden.
Credits
Ward Mortier en Thomas Decaesstecker
Ludo & Arsène
Be Flat | Festivalplein/ Pleinpodiumafscheid;After life;troost;
Atelier: BLACKBIRD - REBIRTH
moON productions/Hendrik Aerts | JK Studio Pand 18
Waar eindig ik en begint de ander? Wat is eigen ruimte en wat gedeelde ruimte? Groeiende grensvragen, die drie performers onderzoeken. Theatergezelschap Troubamour maakt fysiek, inventief en gedurfd theater.
Credits
Spel & concept: Margit Odems, Marrit Bausch en Anna van Veen
Eindregie: Fabian Santarciel de la Quintana
Coaching: Pieter Post
Groundless
Theatergroep Troubamour | Festivalplein/ PleinpodiumVERDIEPING;interviews
Gesprek van de dag
Nazmiye Oral en gasten | Josephkwartier/ Tuinrolmodellen;internet;nieuwe makers;
Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie | 10+
HNTjong/ Eva Line de Boer | Verkadefabriek/ Kleine zaalkeizer & clown;controleverlies;lachstuipen;
Augusto
Alessandro Sciarroni | Verkadefabriek/ Grote Zaalparanormaal;power;lust for life;
The English Channel
Liz Aggiss | Josephkwartier/ Artemis Zaal, Josephkwartier/ Tuin
Douze points voor NOS- radioverslaggever Martijn van der Zande, die in het gastvrije café De Keulse Kar voor het zesde jaar zijn TLKSHW houdt. Op vier late weekend nights ontvangt de Bosschenaar acteurs, muzikanten en andere spraakmakers. Bekende tafeldames en -heren, onder wie Merel Westrik en Tom Egbers, assisteren hem bij de kruisverhoren. Extra woordkracht leveren de columnisten Mijke Pol en Lucas de Waard. Flunknarf, al twee jaar op rij winnaar van het NK Improvisatietheater, sluit af met een actuele rap.
Za 3 aug
tafeldame Merel Westrik
gast Mathilde Santing
Boulevardgast Alexander de Bruijn
column Teddy Tops
muziek David Heijmans
impro-cabaret Flunknarf
Vr 9 aug
tafeldame Pauline Broekema
gast Katinka Polderman
Boulevardgast Minou Bosua
column Lucas de Waard
muziek Marlijn Weerdenburg
impro-cabaret Flunknarf
Za 10 aug
Tafelheer Winfried Baijens
gast Viktorien van Hulst
Boulevardgast Sven Ratzke
column Mijke Pol
muziek Gavin Reijnders
impro-cabaret Flunknarf
TLKSHW
Martijn van der Zande | Locatie n.t.b. 3
Amsterdamse band, zevenkoppig. Ex-leden van o.a. Juicebox, The Mighty Typhoons, New Cool Collective. Featuring: Miss Beulah alias The Dutch Sharon Jones. Drie letters: wow!
The Hippo Brothers
The Hippo Brothers | Festivalplein/ BLVRD TheaterExtra dans
Shaquille George | Babel/ HofzaalExtra dans
Astrid Klein Haneveld | Babel/ Hofzaal
Vaste baan, hypotheek, cryptovaluta, kinderen, samenwonen. Yep, you were born to be wild. Het breakdance collectief 155 [zeg: eenvijfvijf] omhelst in de dansproductie Trip de kunst van het motorrijden. #escape #hardgaan.
Deze voorstelling is geschikt voor alle leeftijden.
Trip
155 | Festivalplein/ Pleinpodium
De licht-absurdistische dansperformance Boredom 2.0 is geïnspireerd op het drankgebruik van witteboordenwerkers in de Sovjet-Unie. Twee verveelde mannen proberen na een lange werkdag aan de realiteit te ontsnappen.
Credits
Regie: Andrey 'Drosha' Grekhov
Coproductie: Sample Culture
Boredom 2.0
Roy Overdijk/ Simon Bus | Festivalplein/ Pleinpodium
Twee jonge mensen delen hun laatste momenten samen. Zij ontglipt hem bijna, maar hij weigert te capituleren. Hij geeft niet op. Hij houdt vast. Een hypnotiserend duet van de dansers Marie Khatib-Shahidi en Youri Peters.
Credits
Choreografie: Marie Khatib-Shahidi, Youri Peters
Muziek: Carlos Ema
Morning, Mourning
Youri and Marie | Festivalplein/ PleinpodiumYou Are Here;werveldans;utterly cool ;
Ghost Writer and the Broken Hand Break
Miet Warlop | Locatie: Kristel van Issum
‘Sharing is caring!’ is de tegelwijsheid van Google, YouTube en Facebook. Maar wat is de invloed van social media en influencers op jeugd? Theatermaker Eva Line de Boer [1988] interviewde basisschoolkinderen over hun helden. Inspiratie vond ze ook in de terabytes aan zijn-en-schijn op internet. Dat levert de theatervoorstelling Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie op, een zoektocht naar rolmodellen. Zowel oude als nieuwe helden duiken op. Tegenover LiL’ Kleine, Famke Louise en Ronnie Flex staat Heidi, het Zwitserse weeskind dat het eerlijke leven belichaamt. Welke momenten zou Heidi vastleggen en ge lterd het World Wide Web opsturen? En wat als ze zich verveelt? Hoe overleeft ze überhaupt op die berg, zonder wifi?
Credits
Regie: Eva Line de Boer
Spel:Roben Mitchell van den Dungen Bille, Jessie Wilms en Kimberley Agyarko
Heidi Pippi Sissi Ronnie Barbie 10+ (met gebarentolk)
HNTjong/ Eva Line de Boer | Verkadefabriek/ Kleine zaal
Als twaalfjarige verhuisde M. van Polen naar Nederland. Tegen haar zin. Nu ze ingeburgerd is, roept ze haar moeder op het matje. Coprod. Jeugd-theaterplatform Wildpark en Bureau Pees.
Credits
Spel: Margo Verhoeven, Malgorzata Kowalewska
Regie: Monika Kowalewska
Techniek: Marcel Bruinshoofd
Decor: Sanne Danz
Tekst: Peter Dictus
Coaching: Annemiek Nienhuis, Martijn Bouwman
Regieadvies: Anker Boerstra
Muziek: Yori Olijslagers
dank aan Poolse Volksdansgroep Cracovia, Julia van der Graaf
Coproductie: Jeugdtheaterplatform Wildpark, Parktheater Eindhoven, Cultuur Eindhoven en Bureau Pees
Dichtbij Matki | 12+
Monika Kowalewska | Babel/ Pleitzaalmythe;theatraal;desperado
Billy the Kid: a post-truth concert in court
Touki Delphine/ Nineties Productions | Festivalplein/ BLVRD Theater
Een cross-over tussen hiphop en hedendaagse dans, acrobatiek en vechtsporten. Thema: kolonisatie. De vier dansers hebben wortels in Indonesië, Vietnam, Angola en India.
Credits
Choreografie: Rohiet Tjon Poen Gie
Dans: Alison duarte Tom Pham Sergio Debevere Rohiet Tjon Poen Gie Repetitor Konstantina Strantzali
We Shall Return
Rohiet Tjon Poen Gie | Babel/ Hofzaal
CC Smugglers | CA
Folk, Americana, Country, Blues en Soul
De Engelse band CC Smugglers begon als een groep jonge straatartiesten. Maar hun even beruchte als innemende live optredens en hun innovatieve manier van zelfpromotie zorgden ervoor dat ze op podia op alle continenten en dus voor een wereldwijd publiek gingen spelen. Deze zeskoppige band met leden afkomstig uit heel Groot Brittannië heeft een reputatie van een fenomenale live ’tour de force’ en heeft een goede naam opgebouwd in veel verschillende genres. Hun huidige single ‘Well Well Well’ laat een van de vele gezichten zien van CC Smugglers en is ook te horen op hun album ‘How High’. Een vurig – door banjo’s voortgestuwd - nummer, dat het Folk-element uit hun brede scala laat horen. Hun muzikale palet bevat ook Americana, Country, Blues en Soul. Al deze invloeden komen samen op het album dat hun live-geluid zo eerlijk mogelijk laat horen - een band met rauwe, energieke en krachtige live-performers.
CC Smugglers
CC Smugglers | Festivalplein/ BLVRD Theater
DEZE VOORSTELLING IS HELAAS GEANNULEERD
The Eskies
The Eskies | Festivalplein/ BLVRD Theateryou are here;groene beweging
Buurman in de Natuur | 5+
Plan D/ Andreas Denk | Festivalplein/ BLVRD Theaterpartycrashers;memory lane;lust for life;
PARTY DIALOGUES
Theater Artemis | Locatie: Alexandra Broederwaarheid | leugen;documentair;meesterwerk
True Copy
BERLIN/HZT | Verkadefabriek/ Grote Zaalzielzoeker;Knausgård ;nieuwe makers;
KNAUS
Alexia Leysen/ Valentijn Dhaenens | Azijnfabriek
Op Boulevard 2018 was haar explosieve, onaangepaste en razendknap geconstrueerde solo Slap & Tickle een sensatie. Performer Liz Aggiss [1952] werkte met The Stranglers en won de Total Theatre Award op Edinburgh Festival 2017. In haar anarchisme en vitaliteit is zij het onvermoede zusje van Iggy Pop. Met duivels plezier steekt Liz in augustus het Kanaal over om Boulevard-bezoekers op haar theatrale en mediamieke gaven te trakteren. In de performance The English Channel is zij het spirituele kanaal dat zich wagenwijd opent voor gene zijde. Via haar spreken dode helden, onder wie de goedhartige struikrover Robin Hood, de Deense prins Hamlet, de Berlijnse cabaretdiva Claire – ‘Ach Gott, was sind die Männer dumm’ – Waldoff en de flamboyante operazangeres Florence Foster Jenkins uit New York. The English Channel is vooral een ode aan de oudere vrouw die haar opstandigheid en lust for life viert.
Nagesprek op zaterdag 3 augustus om 22.00u, aansluitend op de voorstelling van 21.00u.
Op zondag 4 augustus is Liz Aggiss samen met theatermaker Gian van Grunsven te gast in het Gesprek van de dag in het Josephkwartier om 16.00 uur. Over genot en generaties. Voertaal is Engels.
Credits
Concept, spel en performance: Liz Aggiss
The English Channel (met gebarentolk)
Liz Aggiss | Josephkwartier/ Artemis Zaal
Nederlands viertal rond zanger en gitarist Jeroen ‘Jay-Roon’ Mesker, bekend van Pedro Delgados en Maison du Malheur. Eigenzinnige blues, rock ‘n’ roll en jazz uit ‘30 en ‘40.
Jay-Roon & The Loose Ends
Jay-Roon & The Loose Ends | Festivalplein/ BLVRD Theater
OPEN STUDIO
Choreograaf Mélanie Demers opent op 9 augustus tussen 14.30 en 15.30 de deuren van haar studio. Daar werkt ze tijdens Boulevard aan Danse Mutante, een doorgeefchoreografie. De dansers begonnen in Montréal bij Demers, werkten in New York met Ann Liv Young, vlogen vervolgens naar Bamako voor Kettly Noël. Demers toont en vertelt over dit bijzondere project, dat in 2020 op Boulevard in z’n geheel te zien zal zijn. Voor het laatste deel gaan ze na Boulevard naar Antwerpen; Ann Van den Broek ‘muteert’ de laatste episode.
RESIDENTIE: Melanie Demers
Mélanie Demers/ MAYDAY | Bank van LeeningPromomedewerkers
Tickets & Info | Website Gidoanglofiel ;excentriciteit;nieuwe makers;
Bloomsbury
De Warme Winkel/Florian Myjer/ Kim Karssen | Locatie n.t.b. 6
De blik van een kijker kun je inlijsten. Dat bewijst de intrigerende dansvoorstelling Framing the Circle van de Vlaamse choreograaf Benjamin Vandewalle. Als levende camera draai je rond de dansers en word je de maker van je eigen film. Ook de installatie Peri-Masksbewijst Benjamins liefde voor spelen met waarneming. Het is de draagbare versie van Peri- Sphere, het vernuftige periscoop- systeem dat Vandewalle eerder in 2017 op Boulevard toonde.
Deze voorstelling is geschikt voor alle leeftijden.
Credits
Concept: Benjamin Vandewalle
Dansers: Alice Van Der Wielen, Benjamin Vandewalle
Framing the Circle
Benjamin Vandewalle | Festivalplein/ Pleinpodium
De blik van een kijker kun je inlijsten. De Vlaamse choreograaf Benjamin Vandewalle heeft een liefde voor spelen met waarneming, wat hij wederom bewijst met de installatie Peri-Masks. Het is de draagbare verise van Peri-Sphere, het vernuftige periscoopsysteem dat Vandewalle eerder in 2017 op Boulevard toonde.
Peri-Masks
Benjamin Vandewalle | Festivalplein/ ParadeTAO;ONDERZOEK;denkkracht
Atelier: 10'000 dingen
Michiel Deprez | JK Studio Pand 18jump XL;vallen
Lepeltje Lepeltje | 4+
De Dansers | Festivalplein/ BLVRD Theater
Burning Butterfly is een (solo)voorstelling over het nachtelijke leven van stripclub La Luna; een theatrale vertelling gebaseerd op autobiografische verhalen en interviews met ex-collega’s die laveert tussen fictie en docu, waarin de schoonheid en lelijkheid van het geromantiseerde doch grillige nachtleven vorm krijgen. Een zoektocht naar identiteit en liefde langs de paden van destructiviteit, verslaving en verlossing. Burning Butterfly werpt een rauwe blik op de man-vrouw verhouding, seksualiteit, grenzen en macht.
Credits
Tekst en spel: Annica Muller
Eindregie: Casper Vandeputte
Muziek: Marius Mensink
Burning Butterfly
Annica Muller/ Likeminds | Festivalplein/ Parade
Winnaars van Kunstbende Noord-Brabant 2019 schuimen deze zomer de festivals af. Ze pakken je – en ook nog in – met hun theater, dans en muziek. Voor de niets- vermoedende lezer: Kunstbende is de landelijke wedstrijd voor jong creatief talent tussen 13 en 19 jaar. Theaterfestival Boulevard, zelf 35 jaar oud, verwelkomt the young ones met open armen.
Best of
Kunstbende | Festivalplein/ Paradeworkshop;lichaam;nieuwe makers;
Preview: Lands of Concerts: Body Work Edition
Jija Sohn/ Andrea Zavala Folache/ Lucy Wilke | JK Zaal Pand 18You Are Here;dilemma;speelplek;
De Kantelaar | 9+
Schippers&VanGucht | Grasveld Limitlaanwe vs you;prinses;nieuwe makers
Preview: Pocahontas
Ariadna Rubio Lleó | Josephkwartier/ Artemis StudioYou Are Here;bouwdrift;nieuwe smaken
Atlantis
De Veenfabriek | Zuiderpark/BLVRD Theater
De families Meyerbeer en Bouman haten elkaar. Maar ze moeten wel samenkomen: ze zijn de enige ‘blanken’ op aarde. Absurdisme over wij versus zij. Tekst: Alex van Warmerdam.
Deze voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 14 jaar.
Credits
Spel: Jan de Beer, Otto Ketelaers, Bente Konings, Anthony Notebaert, Clara van Spanje, Tom Heintz
Muzikanten: Johan Timmermans, Mex van Gestel
Bij het Kanaal naar Links
Dirk Hulsenboom | Babel/ PleitzaalYou are here;veerkracht;Midden-Oosten
#minaret
Omar Rajeh/ Maqamat | Theater aan de Parade/ Grote Zaal
In de mini-opera DIVA maken de zucht naar vervolmaking, de druk van buitenaf en een manager het beest in podiumwonder Sophia los. Kiest ze voor the beauty of the beast?
Credits
Componist: Arjan van Baest
Librettist: Glenn DeSmedt
Regisseur: Michelle van Daalhoff
Pianist: Ben van Daal
DIVA
Sanne Vleugels | Babel/ Hofzaal
Melodieuze en [meestal] meerstemmige west coast pop. Vier muzikanten die knipogen naar o.a. The Beach Boys, Big Star, The Jayhawks en Teenage Fanclub. Let’s go California!
Sinds 2014 broeit er iets in het anders zo rustige Middelburg, de thuisbasis van PEER. Dit viertal brengt een mix van energieke indierock met aanstekelijke Britpop.
Jonge honden maar al lang geen groentjes meer. Al kort na de oprichting sleept de band meerdere prijzen in de wacht en staan er onder meer shows op Concert At Sea op het programma. De release van debuut-EP Mad For It! (2017), brengt de band langs de nationale TV en radio (onder meer DWDD, NPO Radio 2, NPO 3FM).
De single I Don’t Wanna wordt zelfs uitverkoren voor de wereldwijde Mercedes AMG campagne met autocoureur Lewis Hamilton in de hoofdrol.
Vele shows waaronder een bomvol festivalseizoen en de Cavern Club in Liverpool volgen en als klap op de vuurpijl reist de band eind 2017 af naar India, waar ze door een uitzinnig publiek worden ontvangen.
Begin 2018 laat PEER opnieuw van zich horen met het energieke You Can Count On Me To Let You Down en het zomerse Bird. De stijlvolle band toont hiermee een enorme groei sinds Mad For It! met veel variatie en een sterk gevoel voor melodie en sound.
Met de release van single Carousel kondigt de band hun debuutalbum Laughing About It Is Far More Exciting aan. Het album rockt, popt, ontroert, laat je bewegen en alles daartussen. De sound is PEER ten voeten uit, maar op het album laat de band ook zien meerdere kanten te hebben en even gas terug te kunnen geven wanneer nodig. Second Thought Intelligence reflecteert op ‘red flags’ uit een oude relatie, op Superglue brengt de band een ode aan hun inspiratiebronnen en met het 8 seconden durende Pills splitst PEER het album in tweeën. Voor de opvallend kalme afsluiter Siren laat de band zich inspireren door het boek Sirenen van Jan Cremer, waarin de schrijver terugblikt op de knipperlichtrelatie met zijn eerste grote liefde.
Voor de opnames reist de band af naar het Belgische Mechelen. In Haarlem worden uiteindelijk de laatste toevoegingen gedaan met als resultaat de 12 tracks die samen Laughing About It Is Far More Exciting vormen.
De albumtitel heeft een dubbele betekenis voor de bandleden. “Het is een zin uit Intoxicated en in dat nummer gaat het over iemand uitlachen omdat de persoon in kwestie in al zijn dronkenschap enorm stomme en grappige dingen doet. We hebben allemaal wel een vriend of vriendin die zo is. Anderzijds is de zin toepasselijk op het hele album. Het album gaat voornamelijk over liefde en de moeilijkheden die liefde en relaties met zich meebrengen. Uiteindelijk kun je hier volgens ons beter maar om lachen en van leren, want daar heb je veel meer aan dan te gaan zitten kniezen.”
Laughing About It Is Far More Exciting is nu uit. Met dit album is PEER klaar voor het grote publiek!
Credits:
Zang en gitaar: Gijs Teuwsen
Bas: Brian van Es
Drums: Renzo Rijn
Gitaar: Jesper de Jonge
PEER
PEER | Festivalplein/ BLVRD TheaterInternationale Profs
Internationale Profs | Theater aan de Parade/ Pleinzaal
Renate Schoep is dierentolk. Al vroeg in haar leven vond ze bij beesten de veiligheid die ze thuis zo hard miste. Na haar scheiding raakte ze onderlegd in communicatie- en healings-technieken voor honden. Inmiddels behandelt ze in haar mobiele praktijkruimte een breed scala aan huisdieren. Tot voorbij de levensgrens: haar spirituele contact met dode dieren is essentieel in rouwverwerking. Servaes Nelissen [1959] maakt tragi-komische voorstellingen waarin hij toneel, cabaret, poppenspel en mime verknoopt.
Credits
Concept, spel en regie: Servaes Nelissen
Eindregie: Marijn van der Jagt
Beefteefjes | 8+
Servaes Nelissen & Feikes Huis | Verzamelpunt: Tickets & Info
Het actuele Mond gaat over de kracht van taal. Wat mag je tegenwoordig [nog] wel zeggen? En wat absoluut niet [meer]? Op haar zoektocht neemt Cie. Perelman je mee langs hoogte- en dieptepunten in onze taalgeschiedenis. Met lef, humor en veel overpeinzingen, want deze Nijmeegse theatermakers zijn verzot op wetenschappelijk en filosofisch onderzoek met een dwarse blik. Na Buik op Boulevard 2018 is dit het tweede deel van hun Nu Trilogie.
Deze voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 14 jaar.
Credits
Tekst: Iona Daniel
Spel: Wouter van Elderen en Lonne Gosling
Regie: Ilse Schaminée
Mond
Cie. Perelman | Festivalplein/ Parade
“Alles wat ik deze avond vertel, is gelogen. Niets van wat ik zeg is waar. Daar was ik vroeger al goed in…liegen. Zo goed zelfs dat ik er zelf in ging geloven.”
Onder de vlag van De Koude Kermis neemt Paméla Menzo je mee in een manische rollercoaster die langs haar zeer bewogen jeugd raast. We kijken naar een relaas over angst, waaronder een zoektocht naar identiteit zich een weg vreet door de brokstukken van andermans verhaal. Maar hoe dicht kan en durft ze bij de waarheid te komen?
Credits
Tekst en spel: Paméla Menzo
Muziek: Maarten Bokslag
Dramaturgie: Anne van Dorp
Eind regie: Sanne van Rijn
De laatste voorstelling van Paméla Menzo
De Koude Kermis | Festivalplein/ Paradeautonomie;Iraanse stemmen;generaties;
Let us Believe in the Beginning of the Cold Season
Sachli Gholamalizad/ KVS | Verkadefabriek/ Kleine zaaldoucement;gele hesjes;magnifique
Frankrijk voor de thuisblijvers
Patrick Nederkoorn/ Guido van de Meent | Festivalplein/ BLVRD Theatertaalmoeras;misleiding;nieuwe makers;
Short of Lying
Luanda Casella | Josephkwartier/ Artemis Zaalpoëzie;liefde en dood;Bowie;
Where Are We Now
Sven Ratzke | Verkadefabriek/ Clubzaal
Bejubelde jonge band rond gitarist/zanger Vito. Viermaal Vlaams. In de categorie ‘Hints’: klinkt als melancholieke mix van Patti Smith & Kurt Vile na sluitingstijd.
Vito
Vito | Festivalplein/ BLVRD Theater
Het hiphoptheatercollectief DIEHELEDING drukt graag de defibrillator op klassieke teksten. Eerder wekten ze in Fox Populi de Van den vos Reynaerde weer tot leven. Tijdens Boulevard laten ze de duizend-en-één-nacht-vertellingen kloppen. Hun 1001 mixt Arabische hiphop, Scheherazade-verhalen en eigen ervaringen. Ogen dicht. Denk aan een soft-erotische Oosterse nacht met dikke beats, zachte matrassen, intelligente taalspelletjes en sensuele hiphop.
Credits
Concept, spel, regie, muziek en vormgeving: DIEHELEDING
Techniek en vormgeving: Mike van de Lagemaat
DIEHELEDING bestaat uit Steven Ivo, Annebel Overbeeke, Jip Vuik, Dalorim Wartes, Merel Pauw en Nick Livramento Silva
1001
DIEHELEDING | Festivalplein/ Parade
De millennials Frank en Ivo zijn nu al een vette voetnoot in de geschiedenisboeken. Want in een gooi naar beroemdheid veranderen ze per ongeluk dewereld. Dat bewijst muziektheater- voorstelling De Derde Generatie. Tussen opnameapparatuur, instrumenten en bierblikjes schrijven ze een gevoelige hit over hoe moeilijk gedrags-verandering is. Innig omhelzen ze duurzaamheid. Maar het individu aan de gemeenschap ondergeschikt maken? Hmm...
Credits
Regie: Jeek ten Velden
Concept: Sun City
Muziek:Ivo Schot, Frank van Kasteren
De Derde Generatie
Sun City | Festivalplein/ Parade
Zij leeft in de vouw van de atlas, tussen twee landkaarten in. Links haar wiegeland België, rechts haar familieland Iran. Tussenin ligt een fascinerend iemandsland. Het hare. Theatermaker Sachli Gholamalizad [1982] maakte op Boulevard 2016 en 2018 indruk met haar familiegeschiedenissolo’s A Reason to Talk en [Not] My Paradise. Deze zomer verleidt ze het publiek tot nuancering van ideeën over vrouw-zijn. In de muzikale vertelling Let us Believe in the Beginning of the Cold Season knipt ze de definities van ‘vrouw’ en ‘emancipatie’ los uit het [westerse] betonijzer waarin ze gevlochten zijn. Wat Sachli Gholamalizad helpt, zijn liederen, poëzie en onderzoek naar twee baanbrekende Iraanse vrouwen. Tegenover popzangeres Googoosh [1950], die met haar seksualiteit dweept, plaatst ze de bedeesde dichteres Forough Farrokhzad [1934-1967].
Sachli Gholamalizad schuift aan tijdens het Gesprek van de dag in het Josephkwartier op woensdag 7 augustus om 16.00u. Ze gaat in gesprek met actrice en theatermaker Nazmiye Oral (moderator Jowi Schmitz). Over intergenerationeel werken.
Credits
Tekst en spel: Sachli Gholamalizad
Let us Believe in the Beginning of the Cold Season (met gebarentolk)
Sachli Gholamalizad/ KVS | Verkadefabriek/ Kleine zaalabsurd normaal;[*****];chill;
(.....) - Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel.
Theater Artemis | Theater aan de Parade/ Grote Zaal
In de oorlog waren mensen blij met een halve prei. Nu gooien ze karrenvrachten eten weg. Basta, stellen acht jongeren in het levendige Schuifkaas. Ihkv Theater Na De Dam.
Credits
Tekst: Twan van Bragt
Regie: Rozemarijn Romeijn
Spel: Saskia Godijn, Josephine Scholte, Daan Mentzel, Jelisha Ramzan, Jac Henneman e.a.
Advies: Ilrish Kensenhuis, Gerrie Fiers
Schuifkaas | 12+
Rozemarijn Romeijn | Babel/ Pleitzaalalt-pop;love me gender;rockstar
Book of Many
Dez Mona | Festivalplein/ BLVRD Theaterzingend bos; landschaps- opera;
Signaal bij Haanwijk
Strijbos & Van Rijswijk | Locatie: Alessandro Sciarroni
Een veelzijdige en spannende muziektheatervoorstelling, waarin Marlies Ruigrok als een vogel aan elke kooi of volière ontsnapt. Hoger en verder wil ze, haar droom achterna.
Credits
Regie: Ruut Weissman
Arrangementen: Boudewijn Ruigrok
Piano: Andrea Vasi
Tuba: Peter Keijsers
Slagwerk: Yordi Petit
Licht: Bo van Vliet
Kostuum: Tineke van den Berg
Azul
Marlies Ruigrok | Babel/ Hofzaal
Intergalactische afro-beat uit de VS, die zelfs zwarte gaten opslokt. Geniale mix van wereldstijlen. Kosmische, psychedelische cultband. Healing vibes, visueel spektakel.
Golden Dawn Arkestra
Golden Dawn Arkestra | Festivalplein/ BLVRD TheaterKomt het Zien
Komt het Zien | Theater aan de Parade/ Pleinzaal
Op een dag zal de dood beleefd op je deur kloppen. Wat doe je dan nietsvermoedend, in je gastvrijheid? Openmaken. Einde verhaal. Toch kan het veel spannender aflopen, laat choreograaf Tabea Martin zien. In haar prachtige dansvoorstelling Forever confronteert ze het publiek met vragen over leven, dood en onsterfelijkheid. Dat klinkt grafzerkig zwaar, maar niet in de speelse handen van Martin. Tegenover volwassenen, die zich vastklampen aan wetenschap, religie en spiritualiteit, plaatst ze kinderen die fantaseren over de dood en het leven erna. Grondstof vindt de Zwitserse choreograaf in interviews, games en workshops met kinderen van acht tot twaalf jaar. Hun verhalen zijn als reddingsboeien in zee. Forever is ongekend mooi, beeldend en vreugdevol. Een levensverlengende aanrader voor zowel volwassenen als jong publiek vanaf acht jaar. Al eerder bewees Tabea Martin op Boulevard haar grote verbeeldingskracht. In 2018 excelleerden vier dansers in haar Pink for Girls & Blue for Boys.
Deze voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 8 jaar.
Vind je het leuk om mee te praten over Forever, blijf dan op 9 aug na de voorstelling van 15.00u zitten. Speciaal voor kinderen [volwassenen mogen ook blijven]!
Credits
Choregrafie: Tabea Martin
Dans: Tamara Gvozdenovic, Rebecca Journo, Miguel do Vale, Daniel Staaf, Benjamin Lindh Medin
Coproductie: Kaserne Basel
Forever
Tabea Martin | Azijnfabrieksociale codes;gezelschapsspel;nieuwe makers;
Show Me
The100Hands | MAINSTAGE Brabanthallenhoeksteen;vaderschap;roze koor;
Preview: Niet de vaders van Jimmy Parker
Minoux | Josephkwartier/ Artemis Studio
Een zwaarbehaarde zanger zong ooit “Is this the real life? Is this just fantasy?” Best een lekker nummer, daar niet van. Maar een helder antwoord heeft hij nooit gekregen. Denkt iedereen soms dat het leven normaal is? Schei toch uit. Val ons niet lastig met je zekerheden. Overigens heeft dat hele nummer van Queen geen zak met deze voorstelling te maken. Gewoon maar een voorbeeld. Of mag dat ook niet meer tegenwoordig? Ga je dan na afloop bij de kassa zeuren dat de promotekst niet klopte? Moet je lekker doen. Er klopt wel meer niet. In het verrukkelijk ontregelende […..] Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel – staan drie jongeren een soort van zelfverzekerd op het podium. Een demonstratief bewijs van hun bestaan en hun [on]vermogen cool te zijn. De regie is van Jetse Batelaan, die zoveel internationale prijzen wint dat het bokalenkastje van Artemis er scheef van hangt.
Deze voorstelling is geschikt voor bezoekers vanaf 12 jaar.
Regisseur Jetse Batelaan schuift samen met Wakkere Grootmoeder Nel Willekens aan tijdens het Gesprek van de dag in het Josephkwartier op donderdag 8 augustus om 16.00u. Over leeftijdsdiscriminatie.
Credits
Regie: Jetse Batelaan
Spel: Carola Bärtschiger, Elias de Bruyne, Willemijn Zevenhuijzen
Muziek: Les Trucs [Toben Piel, Charlotte Simon]
Decor: Theun Mosk
Coproductie: Künstlerhaus Mousonturm, Ruhrtriënnale 2018-2020
(.....) - Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel. (met audiodescriptie)
Theater Artemis | Theater aan de Parade/ Grote Zaalvrijheid;Sex & The Globe;nieuwe makers;
Confessions of a White Girl Bad Woman
Julie Cafmeyer | Verkadefabriek/ Kleine zaallieve jongens;Best of Fringe;nieuwe makers;
Boys Won't Be Boys
Rikkert van Huisstede | JK Zaal Pand 18You Are Here;pijnlijk actueel ;muzikaal;
A Seat at the Table
Saman Amini | Black Sheep can Fly | Festivalplein/ BLVRD Theater
Nederlandstalige rock-’n-roll-band rond zanger Jerry Hormone, ex-gitarist van punkrockgroep The Apers. Kwam, zag en overwon o.a. Paradiso en Into the Great Wide Open.
The Jerry Hormone Ego Trip
The Jerry Hormone Ego Trip | Festivalplein/ BLVRD TheaterExtra dans
Astrid Klein Haneveld | Babel/ HofzaalExtra dans
Daniela Rodrigo | Babel/ HofzaalYou Are Here;intimiteit;solidariteit;
Atelier: Circles of Women Holding Hands
Kristel van Issum | JK Studio Pand 18echt alles;klank ;nieuwe makers;
ALL.
Lisa Verbelen/ BOG. | Josephkwartier/ Artemis Zaal
Waar rise is, wacht the fall. Die heeft geduld. Want geen keizerrijk of liefde is tegen ondergang bestand. Gelukkig schuilt in vergankelijkheid ook schoonheid. Leonard Cohen pakte het in één zin samen: “There is a crack in everything, that is how the light gets in.” Dat geldt ook voor de groteske en tedere theatervoorstelling Craquelé, die zich in een lege kerk afspeelt. Een koster, die Dinsdag heet, blikt terug op zijn vraagwekkende leven. Tal van dorpsgenoten trekken voorbij: de grafdelver, de koorleider, een zoon, een dochter en andere dolende zielen. Elk van hen brengt grotere offers in het leven dan de lege collecteschaal doet vermoeden. Toch flakkert er gemeenschapszin, in hun ruzies, relaties en redenen voor groot feest. Het verschijnsel Craquelé duidt op [haar]scheurtjes en barstjes. Niet alleen in verf en glazuur. Ook in zielen, bewijst Studio ORKA. Haar Craquelé is ook een waarschuwing: onbenutte tijd kun je nooit terugvorderen. Kies, spring en leef nu, luidt het motto onder de kerkbogen. Op Boulevard 2017 speelden de Vlamingen het bejubelde Chasse Patate.
De voorstelling van Studio Orka op 9 augustus is uitverkocht.
Er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van de Gebarentolk.
Neem daarvoor contact op met onze coördinator Toegankelijkheid, via toegankeijkheid@festivalboulevard.nl.
Credits
Van en met: Martine Decroos, Philippe van de Velde, Dominique van Malder, Titus De Voogdt, Janne Desmet, Tania Van der Sanden, Ilse de Koe, Robrecht Vanden Thoren, Lander Scheire, Willem Loobuyck, Maria Dolores Nijns, Staf De Neve, Peter Monsaert en anderen
Productie: Manchester International Festival HETPALEIS
Coproductie: Theater Antigone
Craquelé | 8+ (met gebarentolk)
Studio Orka | Prins Bernhardstraat 14
Ubuntu is een Afrikaanse filosofie over mededogen, vriendelijkheid en hoop. In deze veelkantige voorstelling biedt ubuntu tegenwicht aan oorlog, vluchtelingen en armoede.
Ubuntu | 12+
Aura Composition | Babel/ Pleitzaaleigen zang eerst;met z’n allen!;You Are Here;
Het Nationale Lied
Wunderbaum | Theater aan de Parade/ Grote Zaalgrooves;trip;Sax & Drums;
Artvark & Drums United
Artvark Saxophone Quartet/ Drums United | Festivalplein/ BLVRD Theater
Het begon met een muis en een val. Niet met ons, bezweert KNOT Kollektiv. Maar het eindigt met publiek dat spelmagie ontdekt en deelneemt aan dans, circus en theater.
Credits
Concept and regie: Ali Clarke
Choreografie: Ali Clarke (in collaboration with the performers)
Spe;: Crispin Bade and Sophia Herzog
Muziek: Michael Byrne
Foto: May van den Heuvel
Coproductie: Cafe Theater Festival
Coaching en dramaturgie: Luc De Groen
It Didn't Start With Us
KNOT Kollektiv/ Ali Clarke | Babel/ Atrium
Rotterdamse rauzers op sax, djembé, bas en drums. Werkwoorden: stampen, pompen, dampen. Vurig, bij vlagen ingetogen. Speelden op o.a. Lowlands, Zwarte Cross en Pinkpop.
Convoi Exceptional
Convoi Exceptional | Festivalplein/ BLVRD Theater
Het is niet zomaar een dag, waarop je One Of These Days ziet. Het is de dag dat je getuige bent van vernuftige jongleerkunst en acrobatiek op muziek van o.a. Pink Floyd, Tom Waits en Led Zeppelin. Theaterkrant: vier sterren.
Credits
Spel: Joris de Jong, Harm van der Laan, Hannah Lennox, Maartje Bonarius
Choreografie: Thomas Falk
Dramaturgie: Luc van Esch
Muziek: Jasper Boeke
Scenografie: Jolanda Lanslots
Coproductie: Rotterdam Circusstad en Korzo Theater
One of These Days
Tall Tales Acrobatics | Festivalplein/ Pleinpodium
Een man rouwt om zijn overleden vriend, maar de dode zal herrijzen. Een spectaculair voodoo-ritueel, waarvoor de twee makers zowel Krishna-bijeenkomsten als rituelen uit Haïti, Togo, Benin en Suriname bestudeerden.
O ratelslang geil beest
Joost Oomen/ Willie Darktrousers | Festivalplein/ Pleinpodiumde trap op;verbeelding
Zi Za Zussen Zolder | 4+
Lamelis | Festivalplein/ BLVRD Theater
Terugkerend succesnummer van Boulevard is het Gebarencafé! Op zaterdag 10 augustus om 15.00 uur opent dit gezelligste én stilste café tegenover Theater aan de Parade. Er is een barmedewerker die vloeiend gebarentaal spreekt. Kom langs! Inloop is vrij. Het Gebarencafé is open tot 22.00 uur.
Bij sommige tentjesvoorstellingen is deze dag een gebarentolk aanwezig. Het programma wordt tijdens het festival bekend gemaakt. En is ter plekke verkrijgbaar
Gebarencafé
Gebarencafé | Festivalplein-
Geleidehond welkom
Ze hebben hokjesfobie, de jonge artiesten, muzikanten en spoken word-kunstenaars van Dukebox. Mooi zo. Onder de vlag van dit Bossche productiehuis voor urban & hiphop bieden ze vette trucs, doordachte woorden en mooie muziek.
Out of the Box
DUKEBOX | Festivalplein/ Pleinpodium
In het geestige Bonne Question! ruziën twee performers over een idee. Beiden beweren dat het hun eigendom is. Maar het gezonde verstand [en lichaam] wint. Poëtische mix van acrobatische dans en cyr wheel oftewel kolossale hoepel.
Bonne Question!
Les Payenkes Utopistes | Festivalplein/ Pleinpodium
LET OP! DE VOORSTELLING VAN ZONDAG 11 AUG, 22.00U IS VERPLAATST NAAR 21.40U.
Zevende hemel, diepe val, opstaan. Elke relatie doorloopt de wetten van de zwaartekracht, ondervinden ook de man en vrouw in het dansante Lance moi en l’air. Een circusduet over verbinden. Luchtig, aards, wondermooi.
Credits
Choreograpfie en Performance Joli Vyann.
Lance moi en l'air
Joli Vyann | Festivalplein/ Pleinpodium
Vrolijk viertal. Aanstekelijk, melodieus, synthy, elektronisch en bouncy. Hedendaagse flirt met sounds uit ’80. Klinkt als: The Ting Tings en Whitney-Houston-meets-Hot-Chip.
Sheila and the Kit
Sheila and the Kit | Festivalplein/ BLVRD Theater
In Babel presenteren de beste studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten hun afstudeerprojecten. Vervolgens bepaalt een deskundige jury wie er vandoor gaat met de FONTYS ENTREEPRIJS 2019. Er zijn twee trofeeën: één voor uitvoerend kunstenaar en één voor kunstvakdocent. De prijsuitreiking vindt plaats op zondag 11 augustus om 14.00 uur.
Uitreiking Entreeprijs
Fontys Hogeschool voor de Kunsten | Babel/ Atrium
Het is niet zomaar een dag, waarop je One Of These Days ziet. Het is de dag dat je getuige bent van vernuftige jongleerkunst en acrobatiek op muziek van o.a. Pink Floyd, Tom Waits en Led Zeppelin. Theaterkrant: vier sterren.
Credits
Spel: Joris de Jong, Harm van der Laan, Hannah Lennox, Maartje Bonarius
Choreografie: Thomas Falk
Dramaturgie: Luc van Esch
Muziek: Jasper Boeke
Scenografie: Jolanda Lanslots
Coproductie: Rotterdam Circusstad en Korzo Theater
One of These Days (met audiodescriptie)
Tall Tales Acrobatics | Festivalplein/ Pleinpodium-
Geleidehond welkom
In het Duits bekt het lekker: Das Nationale Lied. Maar ook in de Italiaanse titel La Canzone Nationale hoor je de gezelligheid al doorbreken. Het moet gezegd: het Rotterdamse muziektheatergezelschap Wunderbaum blikt voldaan terug op haar recente sing-alongs in Jena en Milaan, waar het uitzinnig publiek wist te verenigen. Met zang van eigen bodem. Nu is Nederland Oh Nederland aan de beurt, om uit volle borst smartlappen, volksliederen en nationale klassiekers te zingen. Welkomstzin van Wunderbaum: “Wij zijn één. Wij zijn u. En u zingt mee. Want iedereen kan zingen. Tenzij u onze muziek niet kent natuurlijk.” In Het Nationale Lied onderzoekt Wunderbaum waarom mensen zich steeds meer tot muziek van eigen bodem aangetrokken voelen. Is het muziek die ons verbindt en terugbrengt naar waar we vandaan komen? Laten we inhaken, nu alles uit elkaar dreigt te vallen. Met medewerking van lokale koren en zangers.
Credits
Muziek: Florentijn Boddendijk en Remco de Jong
Met: Matijs Jansen, Alberto Malanchino, Marleen Scholten en lokale koren en zangers
Producent: Wunderbaum, Theaterhaus Jena, Mare Culturale Urbano
Coproductie: Theater Rotterdam